– PC er ikke brukervennlig nok for skolen

I teknobyen Trondheim er PC allerede avleggs i skolen. Nå er det Ipad og andre nettbrett som gjelder.

iPadSandvik

Tore O. Sandvik deler ut iPad til alle elevene mens lærerne spent følger med.

Foto: Kari Stenhjem / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fylkesordføreri Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik mener at PC i videregående skole ikke har fungert som det skal. I dag fikk femten elever og fem lærere ved Thora Storm VGS i Trondheim utdelt hver sin Ipad som en del av «fremtidens klasserom».

– Jeg har sagt i mange år at det er lesebrettet som kommer til å bli den nye teknologien, forteller Sandvik som i dag leverte over femten Ipader til en knippe elever

Fylkekommunen har nettopp levert ut PCer til de fleste lærere og elever på videregående, men det viser seg at effekten av PC-bruken ikke har blitt som man først håpet.

– PCene er ikke så brukervennlige til bruk i skolen. Det er vanskelig å måle at det blir mer effektivitet og bedre læringseffekt av PC i skolen, sier fylkesordføreren.

– Fremtiden er apps

Sandvik mener at «fremtidens klasserom» styres av lesebrett og apps, og forteller at det skal jobbes hardt for å få utviklet lesebrettene godt nok for skolen.

– Dette skal være med på utvikle skolen videre, det er derfor denne klassen er en del av prosjektet «fremtidens klasserom». Når klassen nå begynner å bruke iPadene så kan det være at det er noe som ikke fungerer og kunne vært bedre, slik at vi kan utvikle det.

På lag med NTNU

Fylkeskommunen har blant annet fått med seg en masterstudent fra NTNU på laget. Hans oppgave blir å observere klassen i aksjon og samle inn tilbakemeldinger.

– Masterstudenten fra NTNU skal skrive sin hovedoppgave om dette prosjektet og finne ut om lesebrettet har noen effekt. Så hvordan vi eventuelt skal utvikle det videre, forteller Sandvik.

– Det neste steget kan da være å utvikle «apps» eller små programmer som vi kan bruke som verktøy i undervisningen.

Fem lærere utmerket seg

Solveig Lange er avdelingsleder for helse og sosial på Thora Storm videregående skole, og var en av pådriverne i søkeprosessen.

– Det vi fokuserte på i søknaden var at vi har en akkurat passe stor gruppe med elever, samt at vi har mulighet til å prøve de ut i mange fag. Her har vi lærere fra både fellesfag som norsk og historie, og yrkesfag som kommunikasjon og samhandling, forteller hun.

– Det utmerket seg at det var fem lærere som skrev søknaden sammen, og at de kom fra mange forskjellige fag. Slik får man et bredt grunnlag når man henter ut konklusjonene, svarer Frode Kyrkjebø som er prosjektleder for «fremtidens klasserom».

iPadElever

Sunniva Skånøy Finsaas og Maria-Margaretha Westre har aldri prøvd lesebrett før, og er spent på hvordan det fungerer.

Foto: Kari Stenhjem / NRK

Elevene får mye ansvar

Elevene Maria-Margaretha Westre og Sunniva Skånøy Finsaas har nettopp fått sine Ipader, og blir klare over at de har et stort ansvar når de snakker med prosjektleder Kyrkjebø.

– Vi får prøve å gi så gode tilbakemeldinger som mulig, sier jentene ydmykt.