– Mitt førsteinntrykk var at dette er jo nærmest plagiat, sier kunsthistoriker Tommy Sørbø etter å ha sett bilder fra masteroppgaven til Kristin Ulrikke Rønnestad og Hildegunn Slotnæs.
"The Art of Remembering" ble levert av arkitektstudenten i 2013 og tar for seg et tiltenkt minnesmerke etter terroren på Utøya. Oppgaven har store likheter med Jonas Dahlbergs vinnerutkast.
– Bør undersøke saken nærmere
Kunsthistorikeren har tidligere vært ute å engasjert seg i debatten rundt minnesmerket på Sørbråten.
– Dette med negasjonen som et uttrykk for fravær, død og undergang er et grep som er gjort i billedkunsten tidligere, dermed er ikke disse kunstnerne helt alene om konseptet. Men når ideen er så lik synes jeg man bør undersøke saken nærmere, sier Sørbø.
Også kunstanmelder i Dagbladet, Arve Rød, synes skissene er bemerkelsesverdig likt.
– Likheten er besynderlig, og umulig å overse. Det er vanskelig å ikke konkludere med at dette er to helt like ideer, men jeg kan ikke derav påstå at Dahlberg har plagiert de to studentenes arbeid, sier Rød.
Han synes det er svært spesielt at man får så like ideer i samme konkurranse og situasjon, på samme sted og samme tid.
Flere beskyldninger
Dahlbergs tiltenkte minnested har tidligere fått plagiatbeskyldninger. I sommer skrev kunstner Hans Normann Dahl et innlegg i Ringerikes Blad der han hevder vinnerforslaget til utforming av minnestedet på Sørbråten er for likt Claes Oldenburgs forslag til et monument i Stockholm i 1966. Arve Rød var ikke enig i disse påstandene.
- Det var et tullete påfunn. Det er ingen likhet mellom Dahlbergs forslag til Sørbråten og Oldenburgs verk, verken i form eller fortelling. Dette her er noe helt annet. Skissene er i hovedsak veldig like, også innholdsmessig. I Dahlbergs tilfelle flyter vannet mellom de to delene, mens det i studentenes forslag er en passasje med tørt land. Så er det en del andre detaljer i Dahlbergs forslag som jeg opplever som mest scenografiske, eller dramaturgiske tillegg, som den utkikksplattformen. Utover det er det rett og slett oppsiktsvekkende likt. Dette er en veldig kjedelig sak for alle parter, også for KORO som tydeligvis ikke har håndtert situasjonen optimalt, sier Rød.
Ord mot ord
Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, mener tanken om det åpne såret som det vises til i begge skissene, er noe som kan komme opp i en slik situasjon.
– Teoretisk kan man tenke seg at flere har samme tanke, sier hun og påpeker at det er utfordrende å gå videre i en slik sak.
– Det er vanskelig å bevise, og derfor er det også sjelden at slike saker kommer opp. Om de skal gå til sak er de nødt til å bevise at Dahlberg faktisk har hatt kunnskap og kjennskap til forslaget som ble tegnet, sier Moxnes.
NRK har prøvd å kontakte Dahlberg over en lengre periode. Vi har ikke lyktes å få noen kommentar.