Hopp til innhold

– En del glemmer at vi faktisk har vinter

Fylkesvei-sjefen i Nord-Trøndelag tar bladet fra munnen og sier bilistene må gå i seg selv etter vinterens mange trafikkulykker.

Utforkjøring Skatval

Mange bilister i Trøndelag har kollidert eller kjørt av veien i vinter. Fylkesveisjef ber bilister bli flinkere til å vurdere kjøreforholdene selv. Denne bilen kjørte av veien ved Skatval.

Foto: Sigrud Steinum

Statens vegvesen og brøytemannskapene mottar stadig kritikk for vinterens vanskelige kjøreforhold.

Fylkesvei-sjefen i Nord-Trøndelag, Magne Steiner Malmo, vurderer kritikken kontinuerlig og mener bilførerne må ta større ansvar selv.

– En del glemmer nok at vi faktisk har vinter. Og en del tror kanskje at det skal være sommerføre om vinteren, og det er det ikke, sier han.

Fartsgrensene er egentlig sommerfartsgrenser

Malmo mener et godt bilde på dette er busselskapenes tidstabeller, som er like sommer som vinter.

Magne Steiner Malmo

Magne Steiner Malmo er fylkesveisjef i Nord-Trøndelag. Han får mye kritikk for vanskelige vinterveier, men mener bilistene må justere seg selv.

Foto: Statens vegvesen

– Det er på en måte et tegn på at man regner med å kunne kjøre like fort om vinteren, men det er det ikke lagt opp til. Fartsgrensene vi har er sommerfartsgrenser. Man skal kjøre etter forholdene, sier fylkesvei-sjefen.

– Fraskriver du deg ikke ansvaret med å holde en god nok veistandard, ved å si det sånn?

– Nei, jeg gjør ikke det. Vi bruker veldig mye ressurser. Det har aldri vært brukt så mye ressurser på vinterdrift som i dag og kravene til gode veier er større en noen gang. Mannskapene jobber døgnet rundt, uttrykker han.

Folk må justere seg selv

Malmo opplyser at E6 har høyest krav til standard, der det ikke skal gå mer enn to timer mellom hver brøyting.

– Ved kraftig snøfall blir det fort snø på veien, selv etter at en brøytebil har vært der. Det betyr at folk må justere seg selv og være forberedt på den vinteren vi har, mener han, samtidig som han minner om det store ansvaret det innebærer å sitte bak rattet i et kjøretøy.

Samtidig mener han at stadig bedre biler øker følelsen av kontroll.

– Vi vet at trafikken øker hele tiden. Vi får stadig biler med mer teknologisk utstyr, som gir oss en viss følelse av kontroll. Det blir lett å overvurdere og hastigheten blir litt for stor.

Mer utfordrende vintre

Selv om fylkesvegsjefen mener at bilister må bli flinkere til å vurdere forholdene, å kjøre etter disse, vedgår han at det også er mer krevende å jobbe med veiene enn før.

– I fylket vi bor i har vi ikke lenger stabile og kalde vintre. Det skifter stadig fra plussgrader til minusgrader og det gjør det utfordrende for alle som ferdes på veiene. Så er det jo sånn at vi i Statens vegvesen har et stort samfunnsansvar om å ivareta drift og vedlikehold av veiene, noe vi gjør gjennom fem store driftskontrakter i hele fylket. Entreprenørene på dag og natt for å holde de fastsatte standardene, sier Malmo.