Dette er villedende markedsføring, mener seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
- Etter vår oppfatning er det i strid med markedsføringsloven å hevde at et tilbud er gebyrfritt når det viser seg og ikke være det, sier Gjedrem til NRK.
Sparebank1 Midt-Norge reklamerer med tilbudet FRI som et gebyrfritt bankalternativ for hverdagslige betalingstjenester.
Når man studerer prislisten blir det klart at det koster syv kroner for uttak i andre minibanker.
Hans Tronstad, informasjonsdirektør i sparebank1 Midt-Norge mener at de klart nok opplyser om at FRI ikke er helt gebyrfri.
- Det står klart og tydelig på våre nettsider hva FRI inneholder. Av prisoversikten går det fram hva du betaler for de tjenestene FRI ikke omfatter.
Jo Gjedrem i Forbrukerombudet er ikke enig.
- Markedsføringen skal bedømmes ut fra det umiddelbare uttrykket som skapes, altså førsteinntrykket. Hvis man hevder å være gebyrfri, gir det et klart inntrykk av at det er kostnadsfritt å benytte banken.
Gjedrem mener forbrukeren skal slippe å avsløre en slik bløff selv ved å måtte surfe rundt på nettsidene for å finne prislister og vilkår.
En rekke banker i Norge hevder de er gebyrfrie uten å holde lovnaden. Forbrukerombudet jobber nå opp mot bankforeningene for å klargjøre spillereglene for å kalle seg gebyrfri.
Sparebank1 Midt-Norge vurderer nå å tydeliggjøre gebyrene i FRI.