Forbrukerrådet i Sør-Trøndelag har de siste dagene fått flere klager fra strømkunder som føler seg lurt av Trondheim Energiverk.
Nye rutiner for varsling
På e-verkets egne nettsider lå det inntil i går ettermiddag følgende informasjon:
"Det er utarbeidet nye standardvilkår for kraftbransjen, et samarbeid mellom Energibedriftenes Landsforening og Forbrukerrådet. I den sammenheng er det gjort endringer i måten prisendringer skal kunngjøres. Ved større prisendringer (større enn 2,5 øre/kWh) er det ikke lenger tilstrekkelig å annonsere i avisen, kunden skal varsles direkte. Vi benytter derfor brev eller e-post dersom endringen ikke faller sammen med utsendelse av faktura og kan varsles der."
Denne meldingen ble lagt ut på e-verkets nettsider 31.10.02.
Ingen har fått brev
Men ingen kunder har fått brev eller e-post som varsler at strømprisen går opp. Og siden 1. november har prisen gått opp sju ganger. Hver økning har vært på godt over grensen som er satt på 2,5 øre/kWh. Til sammen har strømprisen gått opp med 51 øre/kWh siden 1. november i fjor.
- Kundene føler seg lurt, fordi de mener de er feilinformert. De som føler seg feilinformert av TEVs nettsider bør klage dette inn for TEV, eller ta direkte kontakt med el-klagenemda, sier jurist Rune Vordahl ved Forbrukerrådet i Sør-Trøndelag.
- I ytterste konsekvens kan behandlingen av klagesakene ende med at prisoppgangene blir kjent ugyldig, sier Vordahl.
Trondheim Energiverk beklager at informasjonen på nettsidene deres er oppfattet feil.
- Vi har aldri ment å lure strømkundene våre. Hensikten med denne informasjonen var å gi beskjed om at det var utarbeidet nye standardvilkår for kraftbransjen. Men jeg ser at teksten kan misforstås, og vi kan ikke gjøre annet enn å beklage, sier TEV-direktør Bjørn Hølaas.
Må varsle selv
De nye standardvilkårene gjelder fra 1. mars. Som før vil kundene få informasjon gjennom avisen 14 dager før strømprisen går opp. Men Trondheim Energiverk har reservert seg fra den delen av avtalen som sier at kundene automatisk blir varslet pr. brev eller e-post. Kundene må selv ta kontakt med TEV å si fra om at de ønsker personlig varsling.
- Dette er et særvilkår vi har lagt inn i avtalen. Det er ikke et forsøk på å lure seg unna, men heller et spørsmål om økonomi. Vi har 80 000 strømkunder, og en personlig varsling til alle disse hver gang strømprisen går opp vil gi enorme portoutgifter, sier Hølaas.