Widerøe-kutt får store følger for pasienter

Widerøe-kuttene vil få store konsekvenser i nord. Pasienter risikerer å måtte være på reise flere døgn når de skal til undersøkelser, og helseforetaket får større utgifter, frykter Pasientreiser.

Et fly fra Widerøe dirigeres på rullebanen på Hammerfest flyplass. Flytrafikk, Dash 8, propellfly.

Widerøe må spare penger. Det kan ramme pasienter og helseforetak i Nord-Norge.

Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix

Flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygingene sine i kortbanenettet. Totalt kuttes 4.000 avganger i året.

Det vil gjøre det dyrere for helseforetaket og gi større ulempe for pasienter som bruker Widerøe til å komme seg til og fra sykehus, sier Einar Holand, rådgiver for Pasientreiser ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

– Pasientene må i større grad reise dagen før og bli til dagen etter. Det gir helseforetaket større utgifter til overnatting og kost. Færre avganger kan også føre til at prisen på reisene øker, og pasientene må legge ut for større beløper, sier Holand.

Pasienter som bor i Finnmark vil merke konsekvensen i størst grad, mener Holand. Å ta buss tar for lang tid og hurtigbåtnettet mellom Finnmark og Troms er dårlig utbygd.

Einar Holand, Pasientreiser

– Widerøe-kuttene vil gjøre det dyrere for helseforetakene og gir større ulempe for pasientene, sier rådgiver for Pasientreiser ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Einar Holand.

Foto: Rune N. Andreassen/NRK

– Disse pasientene har bare Widerøe som reisealternativ, sier Holand.

Rammer hardest i nord

Økonomien til helseforetaket vil også påvirkes av økte kostnader til pasientreiser. Likevel sier Holand at det er håp om at færre ruter kuttes enn det som Widerøe har meldt.

– Vi håper at dette vil gå seg til. Vi vet at flere ruter er subsidiert av det offentlige, og kanskje kan flere ruter subsidieres.

Reduksjonene vil gjennomføres i store deler av kortbanenettet, i all hovedsak i Nord-Norge. Særlig gjelder det ruter til og fra Bodø og Tromsø. Evenes blir også hardt rammet, der Widerøe legger ned rutene til Bodø og Andenes.

Men det blir også færre avganger mellom Bergen og Florø og mellom Oslo og Hovden. I tillegg er det flere direkteruter til og fra Oslo som rammes.

Totalt kuttes 4000 avganger i året. Endringene trer i kraft 4. mai 2020.

Gardermoen 20200117. Et De Havilland Canada Dash 8-100 (LN-WIN) fra Widerøe letter fra Oslo lufthavn.

Totalt kutter Widerøe 4000 avganger i året. Endringene trer i kraft 4. mai 2020.

Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix

Skylder på økte avgifter

– Vi kutter dessverre helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-Norge, sier administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe.

Økte avgifter over flere år, en kraftig svekkelse av den norske kronen og den generelle markedsutviklingen i Norge har medført store utfordringer for lønnsomheten på de minste flyene som flyr de korteste rutene i Norge, skriver selskapet i pressemeldingen.

– Vi er i en fortvilt situasjon. Vi vet at resultatet av disse kuttene blir en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel har vi ingen valg.

Widerøe rører ikke rutene de får betalt av staten for å fly, de såkalte FOT-rutene. Widerøe ønsker at flere av rutene hvor de nå kutter også legges ut på anbud.

– Vi har hatt dialog med Samferdselsdepartementet og vår anbefaling er at flere av disse ruteområdene tas inn som anbud, avslutter Nilsen.

Statsminister Erna Solberg (H) på valgkampturné i Haugesund 2019903.

Før jul la regjeringen millioner på bordet for å lette avgiftstrykket for flyselskapene. Endringene førte blant annet til en avgiftslette for Widerøe på rundt 40 millioner kroner.

Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix

Kuttet avgiftene

De siste månedene har regjeringen gitt flyselskapene en avgiftslette som ga Widerøe 40 millioner kroner mer å rutte med. Samferdselsminister Knut-Arild Hareide er blant dem som er bekymret for konsekvensene av kuttene. Det samme er Narvik-ordfører Rune Edvardsen (Ap).

– Jeg tror Widerøe gjør dette for å sette ned foten overfor departementet. De fikk 40 millioner, men de mener det ikke holder. De vil gjøre drastiske tiltak for å ta departementet og regjeringen, sier Edvardsen.

Han mener kuttene vil føre til alvorlige konsekvenser for Sør-Troms og Nordre Nordland.

– Jeg føler vi blir spilt ball med mellom Widerøe og departementet.