- Dette kan være et interessant selskap for oss, sier administrerende direktør Henrik Andenæs i TFDS.
Han sier at de følger med hva som skjer i dette markedet.-
Men vi har ingen konklusjon i dag om oppkjøp.
Ingen kommentarer
Styreleder i det privateide selskapet Nordtrafikk er Georg Ellingsen. Han vil overfor NRK ikke kommentere om selskapet er til salgs - eller om det er interessant å bli en del av det nye nordnorske TFDS/OVDS- konsernet - der hovedkontoret for buss skal være på Finnsnes. Herfra vil Troms Innland Rutebil samordne virksomheten med Tromsbuss og Ofoten Bilruter. Samlet er det snakk om 300 kjøretøy.
Stor aktør
Nordtrafikk er en stor aktør innen buss-, ferger og ambulansedrift. Selskapet kjøpte opp Harstad Oppland Rutebil, Lofoten Trafikklag og har en omfattende virksomhet i Sør-Troms, Lofoten, Vesterålen og i Salten - samt i Trysil i Hedmark.
Størrelse viktig
Det er mange årsaker til at TFDS/OVDS vurderer å kjøpe opp Nordtrafikk på Sortland, sier Henrik Andenæs.
- Størrelse blir viktig. Vi vet at det blir mer bruk av anbud i kollektivtrafikken i framtida. Det vil ha betydning hvor stor du er for å få en effektiv og konkurransedyktig drift. Når fusjonen mellom TFDS og OVDS forhåpentligvis er på plass, skal vi legge en strategi for vår kollektivtrafikk.
Foreløpig har det ikke vært aktuelt å se på mulighetene for å kjøpe opp virksomheten som frankeide Connex driver i Finnmark, sier Henrik Andenæs i TFDS