Stridens kjerne er om innfartsveien til Tromsø skal legges på østsiden eller vestsiden av fjorden.
Kommunen vil ha den på østsiden av Ramfjorden, men det vil koste rundt 1,3 milliarder kroner, fikk politikerne beskjed om i dag.
- LES OGSÅ:
Gjennomførbart
Regionveisjef i Staten Vegvesen, Torbjørn Naimak.
Foto: NRKDet er er dyrere enn vegvesenets planlagte trasé på vestsiden.
– Det vi har kommet frem til er at alternativet forsåvidt kan gjennomføres teknisk, men det vil bli et alternativ som er betydelig dyrere enn de vi har hatt til nå, sier regionvesjef Torbjørn Naimak til NRK.
– Derfor anbefaler ikke vi å gå videre med det alternativet.
- LE S OGSÅ:
– Må gjøres riktig
Ny vei i Ramfjorden har vært et stridstema lenge, og nå er det altså duket for en ny runde.
– De sier det har vart i 24 år, og det er jo forferdelig trist at det skal ta så lang tid å få bygd en vei, sier byråd for byutvikling Britt-Hege Alvarstein.
Byråd for byutvikling, Britt-Hege Alvarstein
Foto: NRKTromsø kommunes forslag gikk ut på å bygge en tunnel til 500 millioner kroner under bebyggelsen på østsiden av fjorden.
– Når det er så mye penger det er snakk om må vi vite at vi gjør det riktig, og bygge et godt og fremtidsrettet prosjekt. Vi kan ikke bare bygge et som passer akkurat nå, sier Alvarstein.
- LES OGSÅ:
Mekling
Kommunen har sagt klart nei til vegvesents vestre trasé. Nå er det opp til de to partene å bli enige om en eventuell østre.
– I første omgang er det mekling hos Fylkesmannen. Hvis man ikke kommer frem til en løsning der og ønsker å gå videre så havner saken i departementet, sier Torbjørn Naimak.
Tromsø kommunes forslag om en østre trasé på E8 i Ramfjorden blir avvist av vegvesenet.
Foto: Kart: Tromsø kommune