Hopp til innhold

Vil ha utsettelse på E8-innblanding

Prosjektleder mener det er momenter som kan utsette stalig innblanding i bygginge av ny E8 i Ramfjorden.

E8 Ramfjorden

Terje Walnum i Polarporten AS mener man kan få utsettelse på statlig innblaning i bygging av ny E8 i Ramfjorden.

Foto: NRK

Terje Walnum er prosjektleder for Polarporten AS som planlegger en tunell fra Ramfjordmoen til Tomasjord, kalt Tindtunellen.

Walnum sier til avisa iTromsø at det er momenter som vil gjøre at man kan vente med en statlig inngripen i E8-planene.

Tvinge gjennom ny bygging

Utspillet kommer etter at flere reagerte på uttalelsen fra statssekretær Ellen Øseth (SV) i Samferdeslsdepartementet. Hun argumenterte for statlig overtakelse, da hun mener situasjonen i dag er fastlåst.

Bakgrunnen er at Miljøverndepartementet vurderer om de skal tvinge gjennom bygging av ny innfartsvei til Tromsø på vestsida av Ramfjorden.

Skjer det blir det innført bompenger på denne strekningen. Departementet vil ta en avgjørelse i saken før valget.

Kulturminner

– En ny høringsrunde for vestre alternativ kan utløse innsigelser vedrørende kulturminner som også kom for østre alternativ. I tillegg kommer mulige innsigelser fra NGI og NVE med bakgrunn i leireskredfaren på Leirbakken, skriver Walnum til departementet ifølge avisa.

Området Leirbakken som Wlanum her beskriver blir et av de mest trafikkerte veikryssene i Nord-Norge, og stedet der brua over Ramfjorden kommer ned på Tromsø-siden.

Risikoområde

– Midt i området kommer vegkrysset mellom E8 og Fv 91, det vil si møtet mellom all trafikk til/fra Tromsø og områdene Midt-Troms, Sør-Troms og Nord-Troms/Finnmark samt E8 til Finland. Å legge dette vegkrysset samt ny vegbro for E8 midt i det verste risikoområdet for nye leireskred, det forekommer å være risikosport som bør unngås, skriver Walnum ifølge iTromsø.

Han tror også at det alternativet med vei på vestsiden av fjorden blir dyrere enn først planlagt.