Barn helt ned i tiårsalderen kjøper den koffeinholdige energidrikken Red Bull.
Butikker tar nå til orde for at mindreårige ikke skal få kjøpe produktet.
Etter at koffeindrikken Red Bull ble lovlig å selge i Norge for om lag en måned siden, har flere butikker registrert at drikken er populær blant barn.
Ved en 7-Eleven-butikk i Oslo kjøper barn helt ned i tiårsalderen drikken.
Butikksjef Stig Flage ved en ICA-butikk i Tromsø sier til avisa
at det burde settes en aldersgrense for å få kjøpe Red Bull, på grunn av den høye koffeinandelen. Også andre butikker tar til orde for en aldersgrense.Men en slik aldersgrense er uaktuell, ifølge Mattilsynet.
– På boksen blir det gitt opplysninger om høyt koffeininnhold. Noen ekstra merking utover det ser vi ikke behov for. Vår erfaring er at jo mer informasjon og publisitet det er rundt produktet, jo mer interessant blir det å konsumere det, sier leder i seksjon for omsetning til forbruker, Atle Wold.
Folkehelseinstituttet kritiserer Red Bulls markedsføring mot barn og unge.
Christer Diener i Red Bull Norge sier i en e-post til avisen at drikken ikke blir markedsført mot barn under 15 år. Han sier også at selskapet ikke vil innføre aldersgrense eller advarsler på boksene.
Red Bull ble tidligere vurdert som et legemiddel av norske myndigheter. På grunn av nye EU-regler selges drikken nå som dagligvare. (©NTB)