Hopp til innhold

Utelukker kollisjonsteori

Hurtigbåtskadene er fortsatt et mysterium.

Video Utelukker kollisjonsteori

Hurtigbåten «MS Sollifjell» var på vei fra Mandal og nordover da det plutselig oppsto skader.

Skadene på hurtigbåten «MS Sollifjell» til rederiet Veolia Transport Nord AS i slutten av mars, skyldes ikke kollisjon.

Det sier havariinspektør John Wilsgaard i Statens havarikommisjon for transport , etter å ha undersøkt skroget på land i Ålesund i dag onsdag.

– Det er ingen ytre skader på skroget under vannlinjen, sier Wilsgaard til NRK.

Skroget ramlet løs

Flere mener at det må ha vært en svakhet ved konstruksjonen som førte til at deler av skroget ramlet løs under jomfruturen fra Mandal til Tromsø før påske.

Alarmen gikk plutselig om bord da båten var på Mørekysten, og kapteinen tok båten til nærmeste havn som var Bud sør for Kristiansund.

Verken konstruktøren LMG Marin eller noen i rederiet Veolia Transport Nord vil foreløpig kommentere saken.

Vil ta tid

Kommisjonen kommer til å bruke god tid og søke hjelp hos eksterne eksperter i arbeidet med å finne årsaken til skadene på båten. Under inspeksjoen i dag tok de med seg materialprøver fra fartøyet.

Skipsoffiserne som skal jobbe på de nye hurtigbåtene mener veggen i tunneltaket fremst på fartøyet forklarer skadene. De mener den er for bratt og ikke tåler møtet med større bølger.

Hva som må gjøres med båten for å kunne brukes i passassjertrafikk, gjenstår å se.

Skadd i godt vær

Skadene hadde oppstått i godt vær, og fartøyet hadde ikke kjørt på noe. Kun mannskap var om bord da skadene oppsto.

«MS Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som selskapet Veolia Transport Nord har bestilt fra Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø. Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.

MS Sollifjell

Veolia Transport Nord har bestilt tre hurtigbåter av denne typen.

Foto: Øystein Ramstad