Hopp til innhold

Frykter folk mister tilliten

Rederiet og fylkeskommunen bekymret etter hurtigbåtskaden.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

Skrogskadene på «MS Sollifjell» sjokkerer båteksperter som NRK har snakket med.

Foto: Odd Eirik Hegge

Både Troms fylkeskommune og rederiet Veolia Transport Nord frykter at publikum skal miste tilliten til de nye hurtigbåtene som skal gå mellom Tromsø og Harstad.

Bakgrunnen er at den splitter nye hurtigbåten «MS Sollifjell» onsdag formiddag fikk omfattende skader da den var på vei nordover til Harstad på jomfrutur fra verftet Båtservice Mandal AS på Sørlandet.

Alarmen gikk plutselig om bord da båten var på Mørekysten, og kapteinen tok båten til nærmeste havn som var Bud sør for Kristiansund.

Ved kai viste det seg at hurtigbåten hadde fått store skrogskader. Skadene hadde oppstått i godt vær, og fartøyet hadde ikke kjørt på noe. Kun mannskap var om bord da skadene oppsto. Uhellet er foreløpig et mysterium.

– Uhellet kan føre til at folk ikke føler seg trygge om bord, sier fylkesråd Kari Anne Opsahl til NRK.

MS Sollifjell

Bilde av hurtigbåten «MS Sollifjell» før turen nordover startet.

Foto: Øystein Ramstad

– Får frysninger på ryggen

Hun er glad for at uhellet skjedde før båten ble satt inn i trafikk.

– Jeg er sjeleglad for at dette ble oppdaget nå, og ikke om ei uke da den etter planen skulle vært satt inn i passasjertrafikk. Jeg får frysninger på ryggen bare av å tenke på det, sier fylkesråden.

«MS Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som selskapet Veolia Transport Nord har bestilt fra Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø. Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.

Fylkesråden mener både rederiet og sjøfartsmyndighetene nå må ta det som har skjedd på alvor, slik at folk ikke mister tilliten til de nye hurtigbåtene og dermed ikke vil reise med dem.

– Nå må de gjøre en skikkelig grundig jobb når de skal undersøke den skadde båten, og de andre hurtigbåtene også.

– Har stor tiltro

Administrerende direktør i Veolia Transport Nord, Stig Solheim, liker ikke det som har skjedd. Men han understreker likevel at han har stor tro på dette hurtigbåtprosjektet.

– Vi har stor tiltro disse båtene, og et uhell kan skje med hvilken som helst båt. Men det bekymrer meg dersom passasjerer får et inntrykk av at båtene ikke er sikre. Derfor skal vi ikke sette de nye hurtigbåtene i drift før vi sikkerheten er maksimalt klarert, sier Solheim.

«MS Sollifjell» forlater fredag ettermiddag fiskeværet Bud for egen maskin etter at Sjøfartsdirektoratet ga fartøyet midlertidig seilingstillatelse.

Norsk Sjøoffisersforbund sier saken er en skandale og forlanger nå granskning av denne type hurtigbåter.

«MS Sollifjell» skulle egentlig settes i drift i neste uke, men dette er nå utsatt på ubestemt tid. Veolia Transport Nord vil leie inn hurtigbåter som en erstatning fram til nybåten er klar igjen.