Hopp til innhold

Fløy 1200 km for å redde pasient: – En uvanlig redningsaksjon

Sysselmannens redningshelikopter fløy rundt 1200 kilometer for å berge en pasient. Økt beredskap gjorde den spesielle aksjonen mulig.

Redningsaksjon

Den grønne linjen viser hvordan redningshelikopteret fra Lufttransport fløy for å berge pasienten. Ferden gikk fra Longyearbyen til fiskebåten, så til Bjørnøya og til slutt til Tromsø.

Foto: Skjermdump/Sysselmannen

Like før klokken 09.30 søndag morgen kom meldingen. En person ombord i en fiskebåt var blitt syk og trengte legehjelp. Båten lå litt øst for Bjørnøya, omlag 500 kilometer fra Longyearbyen.

Et av Sysselmannens Super Puma-redningshelikoptre rykket ut. Fremme på fiskebåten anbefalte legen som var med i helikopteret at pasienten måtte fraktes direkte til sykehus i Tromsø.

Laster Twitter-innhold

To helikoptre

– Dette er en uvanlig situasjon. Vanligvis flys pasientene til Svalbard og fraktes videre derfra med ambulansefly til fastlandet, sier førstebetjent hos Sysselmannen, Per Andreassen til NRK.

Men denne gangen måtte det altså helst unngås.

Og etter at Sysselmannen i april i år fikk to likeverdige redningshelikoptre i stedet for ett, lot det seg gjøre.

Økt beredskap betyr slike langvarige redningsaksjoner kan gjennomføres uten at beredskapen på Svalbard svekkes totalt i tidsrommet som aksjonen pågår.

Stoppet for drivstoff

redningsaksjon

Helikopteret fløy omlag 1200 kilometer. Distansen tilsvarer omtrent avstanden mellom Tromsø og Oslo i luftlinje.

Foto: Skjermdump/Sysselmannen

– Med to likeverdige helikoptre er vi ganske godt rustet nå, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.

Dermed tok redningshelikopteret fatt på etappe to av en av de mest langvarige redningsaksjonene noen gang.

Etter å ha fløyet innom Bjørnøya for å fylle drivstoff fortsatte ferden mot fastlandet.

– Det er vel omtrent 520 kilometer fra Bjørnøya til Tromsø, sier redningsleder Raymond Prestøy ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NRK.

– Utrolig oppdrag

HRS koordinerte redningsaksjonen som var over da Super Puma-helikopteret landet i Tromsø rundt 15.30 søndag ettermiddag.

Da hadde det lagt bak seg omtrent 1200 kilometer, og crewet hadde flydd i sju timer. På Twitter skriver HRS at avstanden tilsvarer luftlinjeavstanden mellom Tromsø og Oslo eller Oslo og Luxembourg.

– Det er fantastisk at det nå går an å gjøre slike utrolige oppdrag, sier Prestøy, og legger til at Hovedredningssentralen er godt fornøyd med at beredskapen på Svalbard er styrket.

Laster Twitter-innhold

– Lengst i verden

– Det er store avstander og få ressurser der oppe. Vi er veldig fornøyde med tjenesten som Lufttransport leverer.

Det er ikke ofte at redningsaksjoner som den som foregikk søndag blir satt i gang.

Sist Sysselmannen rykket ut på et lignende oppdrag var i 2009. Da var avstanden dobbelt så lang.

– Det var kanskje en av de lengste redningsaksjonene i verden noen gang. Da fløy vi fra Svalbard til Grønland for å hente en person som var blitt syk, sier førstebetjent Per Andreassen hos Sysselmannen til NRK.

Oslo - Praha

En dansk mann var alvorlig syk, og grønlandske myndigheter ba Norge om hjelp. De norske redningsmannskapene måtte krysse Grønlandshavet med helikopter for å nå frem til mannen.

Denne ferden - én vei - tilsvarer en flytur mellom Oslo og Praha. Redningshelikopteret fløy 2200 kilometer, en reise som tok nærmere 15 timer.

Et av skipene til Kystvakten, med et redningshelikopter ombord, lå utenfor Svalbard på tidspunktet.

Dermed kunne det ene redningshelikopteret som var stasjonert i Longyearbyen på den tiden rykke ut til Grønland, uten at beredskapen på Svalbard ble svekket totalt.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark