– Prislappen er på 700 millioner kroner, forteller Kaare Ramberg. Han er sjef for den største satsingen på vei i Sør-Varanger på mange år.
INSPEKSJON: Den siste salven er akkurat fyrt av og byggelederen fra Hæhre kontrollerer arbeidet.
Foto: Amund Trellevik / NRKArbeidet med å sprenge den 690 meter lange tunnelen gjennom Trifonhøgda startet på senhøsten 2014. I går, onsdag 29. april ble den viktige milepælen i prosjektet markert.
Norsk-russisk avtale
Den siste salve i tunnelen er fyrt av og endelig har de sprengt seg gjennom hele fjellet.
Tunnelen og veien fra grensa til Hesseng er bygget som en følge av en avtale mellom norske og russiske myndigheter om å bedre transportmuligheten mellom Kirkenes og Murmansk.
Det koster hundrevis av millioner på norsk side og sannsynligvis enda mer på russisk side, i samarbeidets ånd.
Ikke enig med retten
Så langt er tunnel- og veiarbeidet i rute. Men den nye brua over Pasvikelva blir forsinket. Skanska Norge, som i fjor tapte anbudet om å bygge brua, gikk til retten. Selskapet mente HAK Entreprenør, som fikk tildelt jobben, ikke hadde god nok kompetanse for å gjennomføre prosjektet.
STORT: Kaare Ramberg er sjef for den største satsinga på vei i Sør-Varanger på mange år.
Foto: Tarjei Abelsen / NRKRamberg i Statens vegvesen vedgår at situasjonen ikke er ideell.
– Prosjektet skal leveres etter planen i 2016. Det som vi vil henge igjen med og som da antagelig ikke leveres før ett år etter, er brua. Det vil forhåpentligvis bli tegnet kontrakt i mai, arbeidet kommer i gang i løpet av juni, og vil av praktiske årsaker ikke kunne leveres før i 2017, mener Kaare Ramberg.
– Det er bare å ta til etterretning av vi er uenig med retten og Skanska rundt det hele. Vi må starte med blanke ark og gå videre.
Topp moderne vei
Når veien står klar om drøye to år vil Norge ha en topp moderne og høystandard vei fram til grensepasseringen. Veien går fra Hesseng til den russiske grensa.
Veien ble prosjektert og vedtatt bygd i en tid da forholdet mellom Russland og Norge var langt bedre enn i dag.
– Vi har ikke laget estimat ut i fra en politisk situasjon. Vi tror at over tid så vil ting normalisere seg. Historisk sett så har vi hatt et veldig godt forhold til Russland, og det tror jeg også det vil bli igjen. Dette øyeblikkstøvet tar vi til etterretning.
Feira med konjakk fra Finnmark
I går ble tunnelgjennomslaget feira med sjampanje og ekte finnmarkskonjakk, slik tradisjonen er i byggebransjen.
NY BRU: Det skal bygges ny bru over Pasvikelva som går rett inn i den nye tunnelen. Bruarbeidet starter forhåpentligvis opp om noen uker etter at vegvesenet har ligget i konflikt med Skanska Norge, som tapte anbudskonkurransen i fjor.
Foto: Tarjei Abelsen / NRKSnart reiser tunnelarbeiderne fra selskapet Hæhre videre til neste oppdrag. Rudolf Moen fra Balsfjord og Magnar Haukås fra Sogndal har sin arbeidsplass i hele Norge.
– Fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, det er der vi jobber, sier Magnar Haukås.
– Vi vet aldri hvor neste jobb er. Vi reiser dit vi får beskjed om å reise. Jobben i seg selv er lik om det er Svalbard eller Kristiansand. Vi er jo inni i fjellet og holder på der, sier Haukås.
Rudolf Moen kom fra en tunneljobb i Kristiansand og reiser om to uker til t-banejobb i Oslo. Han innrømmer at den kalde finnmarkvinteren har skapt litt småvansker.
– Da vi startet var det over tretti minusgrader her, og da var det umulig for oss å holde på. Vi jobbet til det var mellom 20 og 25 minusgrader, så måtte vi gi oss på grunn av kulda. Det er jo vann vi holder på med. Så det får være måte på hva vi skal tåle i kulden, forteller Rudolf Moen
Ønsker kvinner og ungdom til bransjen
De skulle gjerne sett at flere ungdom og kvinner ville starte å jobbe med tunnel. Livet som omreisende arbeider har sine fordeler selv om det er lange dager, mener de begge.
Det er blant annet gode fritidsordninger.
Selv om det meste av arbeidet er gjort av maskiner, så får vi skit på hendene og ikke minst store muskler, mener de.
– Selvfølgelig får vi store muskler, humrer Magnar Haukås. Og vi slipper å springe på helsestudio, legger han til med en rungende latter.