Årsaken til at kuttene kan komme er regjeringens forslag i kommuneproposisjonen om å endre inntektssystemet.
– Det er et direkte distriktsfiendtlig tiltak når man i kommuneproposisjonen foreslår å endre inntektskriteriene slik at fylker med mange fergestrekninger taper og fylker med få fergestrekninger vinner, sier en oppbrakt samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo til NRK.
Troms og Finnmark taper 145 millioner
Det var nordlys.no som først fortalte om dette tirsdag.
For Troms vil det bety at man i løpet av fem år får 107 millioner kroner mindre til infrastruktur, mens Finnmark vil få vel 37 millioner kroner mindre.
– Det betyr at vi mister 25 prosent av de pengene vi skal bruke til å drive offentlig kommunikasjon i fylket, og det er dramatisk, sier han.
Samtidig vil for eksempel Oslo og Akershus få et uvisst antall hundre millioner kroner mer på grunn av den samme endringen av inntektssystemet, sier Prestbakmo.
Det er særlig fylkene Sogn og Fjordane, Nordland, Troms og Finnmark som taper på omleggingen, mens vinnerne er de fylkene der de store byene ligger, sier han til Nordlys.
Ante uråd dra proposisjonen kom
– Vi så allerede da kommuneproposisjonen ble lagt fram at det ville få dramatiske konsekvenser, men ble først i går ferdig med å regne på dette, sier Prestbakmo.
Nå er imidlertid tallene kvalitetssikret.
Og regnestykket viser at for Troms sin del vil kutt av fergerutene Lyngseidet-Olderdalen og Harstad-Ibestad bety en innsparing på 30 millioner, mens hurtigbåtruta Lysnes-Tennskjær-Tromsø-Skjervøy har en netto kostnad på 18,5 millioner. Dermed vil bare halvparten være spart inn på å kutte disse rutene.
Fylkesrådsleder Line Fusdahl (H) har så langt ikke vært tilgjengelig for kommentar til at hennes eget parti foreslår dette.