Hopp til innhold

Sjøfartsdirektoratet bekymret

Tre russiske fartøy har forlist siden nyttår.

Petrozavodsk

Det russiske fryseskipet 'Petrozavodsk' på grunn sør for Bjørnøya.

Foto: KV Svalbard/Kystvakten

Tre russiske skip har forlist, eller grunnstøtt, i norsk farvann siden nyttår.

I disse ulykkene har to liv gått tapt og 47 personer er reddet.

I dag ble alle berget da frysetråleren "Petrozawodsk" grunnstøtte utenfor Bjørnøya , men siden dette dreier seg om russiske skip, er det lite Sjøfartsdirektoratet kan gjøre for å granske saken.

Avdelingsdirektør Knut Kristiansen i Sjøfartsdirektoratet sier de ikke har noen myndighet når det gjelder russiske fartøy.

– Vi styrer ikke med russiske fartøy, men vi observerer hva som har skjedd.

Tre forlis hittil i år

Bakgrunnen for Sjøfartsdirektoratets overvåkenhet skyldes at tre russiske båter på kort tid er havnet i havsnød i norsk farvann.

Det er særlig forurensingsfaren som bekymrer Sjøfartsdirektoratet, i alt 54 kubikkmeter tungolje er om bord i frysetråleren som i dag grunnstøtte midt i et fuglereservat utenfor Bjørnøya.

– Vi må være på vakt for hva som foregår nordpå, det skal ikke så mye til før man kan komme ut i et uføre med forurensing.

Dårlige kart i nord

Kristiansen mener de norske sjøkartene over havområdene i nord ikke lever opp til ønsket standard, og særlig ikke i forhold til at man forventer en økning i skipstrafikken i området i årene fremover.

– Vi er oppmerksomme på at kartverket for sjøfart og navigering i de nordlige områdene rundt Bjørnøya, Jan Mayen og Svalbard ikke er godt nok. I og med at trafikken øker hadde det vært fint om norske myndigheter hadde gjordt noe i forhold til det.

Men Kristiansen tror ikke det står like ille til hos russerne.

– Når det gjelder kartverk vil jeg nok si at russerne har bedre kart enn det vi har i enkelte områder.

Liten kontakt med russerne

Kristiansen sier Sjøfartsdirektoratet har liten kontakt med sine kolleger øst for grensen.

– Vi har arbeidsgrupper som vi er med i, men vi diskuterer ikke dette på et offisielt nivå. Det blir langt på vei en politisk prosess.

Kystverket og Sysselmannen på Svalbard jobber nå med å begrense utslippene fra den grunnstøtte russiske frysetråleren. Det er fortsatt uklart hva som var årsaken til grunnstøtingen.