Hopp til innhold

Det lekker fra ”Petrozavodsk”

Satelittsporing viser stø kurs rett i fjæra.

Petrozavodsk

Det russiske fryseskipet 'Petrozavodsk' lekker diesel ved Bjørnøya.

Foto: KV Svalbard/Kystvakten

Det russiske fryseskipet "Petrozavodsk", som havarerte ved Bjørnøya i morges lekker diesel. Fartøyet ligger delvis på land, men høye bølger gjør at det foreløpig ikke er mulig å lense fartøyet, opplyser Kystverket.

- Vi vet at “Petrozawodsk” hadde 54 kubikk diesel om bord, i tillegg til en del andre petroleumsprodukter vi ikke har oversikt over. Dette er prioritet nummer én akkurat nå, sier assisterende sysselmann Lars Fause.

Informasjonsrådgiver ved Kystverkets beredskapsavdeling, Ane Eide Kjærås sier at de foreløpig har fått bekreftet lekkasje fra en av tankene, men hun kan ikke utelukke at det er lekkasje fra den andre også med tanke på at fartøyet står så hardt på.

Sammen med Kystverket arbeider nå Sysselmannen på Svalbard med å begrense forurensingen fra det russiske fryseskipet ”Petrozavodsk”, som mandag morgen gikk på grunn sørvest på Bjørnøya.

– Kjørte rett mot fjæra

Sysselmannen på Svalbard sier at manøvreringen av skipet virket mistenklelig og sier at det er tatt blodprøve av kapteinen.

Satelittsporing viser at det russiske fryseskipet "Petrozavodsk" som havarerte ved Bjørnøya i morges, holdt stø kurs rett i fjæra.

Det er undersøkelser som sysselmannen på Svalbard har gjort i dag, som viser dette.

De 12 sjømennene om bord ble berget og skal ifølge Hovedredningssentralen for Nord-Norge være i god form. Offiserene ombord ble fløyet til Longyearbyen for avhør, mens resten av mannskapet ble fløyet til Hammerfest.

- Vi sender nå to fra oss sammen med tolk for å få avhørt mannskapet. Sysselmannen har etterforskningsansvaret siden dette er innenfor tolvmila og vår jurisdiksjon, sier Fause.

Vanskelige forhold

Vær og vind det umulig å legge ut lenser rundt havaristen, opplyser informasjonsrådgiver ved Kystverkets beredskapsavdeling, Ane Eide Kjærås.

– Vi har fartøy med oljevernutstyr på vei, men det er mye vind og høye bølger i området så vi får ikke gjordt noe før det løyer.

Samtidig sier Kjærås at de store bølgene vil gjøre at dieselen lettere løser seg opp og blir spredt i vannet.

Kjørem er ikke sikker på når arbeidet kan komme i gang for fullt.

– I følge værmeldingen skal det fortsette slik utover natten og morgendagen, så vi kan muligens komme i gang på onsdag, men vi setter i gang så fort vi kan.

– Det verst tenkelige stedet

Skulle tungoljen om bord på havaristen Petrozavodsk lekke ut ved Bjørnøya, skjer det på det verst tenkelige stedet og på det verst tenkelige tidspunktet for sjøfuglen, det sier Hallvard Strand ved Norsk Polarinstitutt til NTB.

- Det ligger under de aller største fuglekoloniene. Vi er også tett oppunder den verst tenkelige perioden på året. Nå ligger fuglene i store mengder på sjøen utenfor kolonien, sier forsker Strand.

Begrenser forurensingen

Nå settes alle krefter inn for å begrense forurensingen.

- Til alt hell er KV Svalbard ved Hopen på en oljevernøvelse og har oljelenser ombord. KV Harstad er også sendt for å bistå, de har utstyr for å kunne ta imot oljen og vil være fremme i morgen. I tillegg vil vår egen KV Nordsyssel bistå, sier Assisterende Sysslemann, Lars Fause.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark