Hopp til innhold

Passasjerene må bytte buss fordi busselskapet nekter å kjøre deler av ruta

Det ene busselskapet nekter å kjøre der, så passasjerene må bytte til en buss fra et annet selskap for å komme seg rundt 2,5 kilometer.

Busser

Passasjerene på rute 24 fra Kroken til Giæverbukta må bytte buss dersom de skal mellom Troms Kraft og Nobina.

Foto: Petter Strøm / NRK

Fredag så Nobina seg lei. Bussen på rute 24 fra Kroken sykehjem til bussterminalen i Giæverbukta smalt deler av bussen i bakken i Uranusvegen, og fikk problemer med den ene bakluka.

På vei over Tromsøbrua løsnet luka og smalt inn i en motgående buss, ifølge Nordlys.

Fra og med i 1. april vil de nekte å kjøre strekningen fra Troms Kraft til Rubinvegen (se kartet) som de mener er uforsvarlig.

Troms fylkestrafikk svarer med å sette inn det konkurrerende busselskapet, Cominor, på den i rundt 2,5 kilometer lange strekningen.

– Det har vært en lang prosess rundt denne strekningen, sier administrerende direktør i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones til NRK mandag kveld.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Busskrangel» i nytt vindu

Stilte ultimatum

I februar fikk de en henvendelse fra Nobina, om at de lange bussene selskapet er kontraktpålagt å bruke, tar i bakken i et kryss på den aktuelle strekningen. Nobina, Troms fylkestrafikk og kommunen har vært på befaring der flere ganger.

18. mars søkte Nobina om å bruke noen kortere busser på strekningen.

– Vi har sagt at vi skal vurdere det, men vi må gå gjennom det juridiske i saken på skikkelig vis før vi kan gi et svar, sier Bones.

Nobina stilte da et ultimatum om at de nekter å kjøre de drøyt 2,5 kilometerne fra og med 1. april. De skal heller kjøre en alternativ rute.

– I våre øyne er dette et alvorlig mislighold av kontrakten. Det er også snakk om at de hopper over ti-elleve stopp. Det er ganske mange, så vi har sett oss nødt til å leie inn Cominor til å kjøre på den aktuelle strekningen, sier Bones.

Må bytte buss

Så fra og med første buss tirsdag morgen må passasjerene som skal mellom Rubinvegen og Troms Kraft bytte buss to ganger.

– Vi gjør det vi kan for at det ikke skal ramme de reisende, sier direktøren i Troms fylkestrafikk.

– Er ikke dette en veldig tungvint måte å gjøre det på?

– Vi kunne latt Nobina kjøre de korte bussene, selv om det står i kontrakten at de skal bruke de lange på denne strekningen. Men vi har flere juridiske problemstillinger med Nobina, og må gjøre dette på riktig vis.

Nobina må betale

Nilssen

Magnar Nilssen i Nobina mener de har alt på det rette når de nå boikotter 10–11 stopp på 24-ruta.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Det påfører oss for mnage skader å kjøre de lange bussene på denne trasseen. Jeg håper vi finner en løsning på dette så fort som mulig, sier Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, sier til NRK.

Selskapet har også satt sine jurister på saken.

Ifølge Kurt Bones i Troms fylkestrafikk er de i løpende dialog med Nobina, og at løsningen med ekstra busser ikke trenger å være langvarig.

Han kan foreløpig ikke si noe om hva det vil koste å leie inn Cominor, men regningen vil Troms fylkestrafikk kreve at Nobina tar.

– Vi mener som sagt at dette er et mislighold i kontrakten. Vi kan da sette inn avbøtende tiltak, og vil hevde at Nobina skal dekke utgiftene, sier Bones.

– Og du kan garantere at Nobina venter på passasjerene som kommer med Cominor-bussene?

Ja.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark