Hopp til innhold

Ordfører: – Prosjektet er en katastrofe

Mye av vedlikeholdsarbeidet i Øksfjordtunnelen i Finnmark må reverseres, på grunn av en for ivrig entreprenør. Ordføreren kaller hele prosjektet en katastrofe.

Jan-Eirik Jensen

Jan-Eirik Jensen, ordfører i Loppa kommune, synes det er rart at Statens vegvesen og den erfarne entreprenøren ikke ser det samme.

Foto: Einar Korneliussen/Rune Berg

Entreprenøren som driver vedlikehold på Øksfjordtunnelen må nå reversere mye av arbeidet sitt.

Årsaken er at dette er arbeid som fylkeskommunen ikke har bestilt. Ordfører Jan-Eirik Jensen i Loppa, mener prosjektet er en katastrofe.

– For meg er det noe her som er totalt ute av kontroll. Det beviser hvordan man ikke skal styre et prosjekt, sier ordføreren.

Video nsps_upload_2010_1_21_18_34_3_54.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Tunnelen i Øksfjord har tidligere blitt omtalt i media.

Vedlikehold på 4,5 km

Vedlikeholdsarbeidet i tunnelen, som er over fire og en halv kilometer lang, startet i fjor.

Oppdraget til entreprenøren Leonard Nilsen og Sønner var blant annet å vann- og frostsikre deler av tunnelen.

Arbeidet er gjort men nå må de altså reversere store deler av dette arbeidet.

– En fjerdedel av duken som skulle legges inn i tunnelen var det som ble bestilt, men så har entreprenøren fortsatt med rør i takene uten at de har fått dette i oppdrag. Dette blir sett på som trafikkfarlig av Statens vegvesen, sier Roger Hansen, fylkesråd for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, som eier tunnelen.

Sikret mer

Bestillingen er utformet på bakgrunn av beregninger fra Statens vegvesen av hva som må gjøres for at tunnelen skal være trafikksikker.

Men entreprenøren har altså begynt å sikre mer av tunnelen enn det som lå inne i kontrakten med vegvesenet.

Ordfører Jensen mener det må være en god grunn til det.

– Jeg vil si at entreprenøren, som har gjort dette i mange tiår, har sikkert regnet med at det kommer vann ned og at det kommer fuktighet der i framtiden. At Statens vegvesen ikke ser det samme, synes jeg er rart, sier ordføreren.

Roger Hansen

Fylkesråd for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Roger Hansen, forteller at entreprenørens utbygging blir sett på som trafikkfarlig av Statens vegvesen.

Foto: Knut Åserud / Finnmark Fylkeskommune

Gjorde mer arbeid enn kontrakten krevde

Entreprenøren Leonard Nilsen og Sønner vil ikke kommentere saken ovenfor NRK, og viser til sin oppdragsgiver, Statens vegvesen i Finnmark.

– Vi har hatt møte med dem, og dette er noe de har satt i gang etter egne vurderinger. De har vurdert det slik at det var et større behov enn det som ligger i kontrakten, sier seksjonsleder, Knut Busk i Statens vegvesen

Han forklarer at kontrakten tok for seg de områdene som var mest ille i forhold til vannlekkasjer.

Knut Busk

Knut Busk i Statens vegvesen.

Foto: Privat

Må selv ta regningen

For det arbeidet som står i kontrakten betaler Finnmark fylkeskommune 39 millioner kroner. Og dette skal være ferdig i løpet av oktober.

En videreføring av det arbeidet entreprenøren hadde begynt på ville ha ført til en dobling i kostnadene, sier fylkesråd Roger Hansen.

– Da begynner prosjektet å bli av en størrelse som krever ny behandling i Fylkestinget.

Entreprenøren må selv betale for det ekstra arbeidet som er gjort i Øksfjordtunnelen.