– Som konkurransetilsynet sier, det vil føre til høyere priser. Det er lite som skal til før konkurransen forrykkes og svekkes, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.
Flyselskapene sier i dag sitt om hva de mener om gjeninnføring av bonusordninger på innenriks flyreiser som ble forbudt i 2002.
- LES OGSÅ:
– Tjener ikke forbrukerne
Konkurransetilsynet har foreslått bonusprogram på tre flyruter i sør; fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim.
Mens SAS vil ha bonuspoengene tilbake, vil Norwegian beholde forbudet.
– Kanskje må en aktør trekke seg ut og det er ingen tjent med, i alle fall ikke forbrukerne, sier Skånvik.
«Tynne» ruter
En gjengs oppfatning er at forbudet mot bonusprogram var det som åpnet luften for Norwegian, og dermed økt konkurranse på norske innenriksruter.
Nå kan slike fordelsprogram igjen bli lovlig, og konsekvensen Norwegian flagger er at de må kutte flyruter flere steder i landet.
– Det kan for eksempel være ruter som Molde og Haugesund. I Nord-Norge er Alta et eksempel, det er ganske mange såkalte tynne ruter.
– En rute mellom Oslo og Bergen eller Oslo-Trondheim står mye sterkere fordi de har et mye høyere passasjergrunnlag, sier Skånvik.
- LES OGSÅ:
– Bør være landsdekkende
Fylkesråd for samferdsel i Finnmark, Grethe Ernø Johansen, vil ha bonusprogram også for Nord-Norge om det åpnes for slikt på flyruter i sør.
– Hvis vi hadde fått et bonusprogram som gjaldt hele landet ville det vært veldig bra. Men når det bare skal dreie seg om noen få sentrale byer i sør synes jeg vi skal droppe hele programmet.
SAS mener en delvis gjeninnføring av bonusprogrammet vil diskriminere særlig folk i nord, noe Johansen er helt enig i.
Tror ikke Norwegian
Fylkesråden frykter likevel ikke at Norwegian vil kutte noen av sine flyruter i nord om bonusordningene gjeninnføres.
– Nei, det gjør jeg ikke. Så lenge de tjener penger på å fly i nord vil de gjøre det.