Rovaniemi har tatt julenissen, Bergen har blitt den offisielle pepperkakebyen.
Nå vil Norge å ta nordlyset.
- Norge ønsker å ta ”eierskap” til Nordlyset og etablere Norge som det beste landet i verden å oppleve dette fantastiske naturfenomenet. Innovasjon Norge har derfor lansert en ny
som skal fremheve dette, forteller Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.- LES MER:
Skap ditt eget Nordlys
Den nye nettsiden har så langt blitt lansert i fem land; Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Sverige og Norge.
Nordlyssiden skal være både informativ og interaktiv. I tillegg inviteres brukeren til å lage sitt eget nordlys som kan videreformidles via Twitter, Facebook og email.
- Vi ønsker å nå ut til en nytt og bredere marked ved å kombinere tradisjonell og sosial media. Nordlyset er et fantastisk naturfenomen og et effektivt verktøy i markedsføringen av Norge. Det er viktig at vi griper denne flotte muligheten med begge hender og etablerer Norge som nordlyslandet før noen andre gjør det, avslutter Per-Arne Tuftin.
- Viktig for oss
Seks millioner briter så Joanna Lumleys TV-prorgram "Hunting the light" på BBC i fjor, noe som ga
i det britiske markedet.Leder av Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau, forteller at siden da har Norwegians direkterute mellom Tromsø og London vinterstid vært fylt med nordlysturister.
- Da Tromsø nylig ble kåret til
, så var det nettopp nordlyset som var en av årsakene til det, forteller Figenschau.Ifølge Figenschau har Visit Tromsø rundt 15.000 henvendelser om vinteren, der 10.000 av dem handler om nordlyset.
- Nordlyset er svært viktig i markedsføringen vår, så derfor er vi veldig glade for at Innovasjon Norge vil satse spesifikt på det.