– En bronseplass er gull for oss, sier en storfornøyd Molta-gründer og eier Siss Heidi Hansen. Hun har allerede høstet flere gode tilbakemeldinger på det nye designet.
Særlig gleder hun seg over en økende etterspørsel etter de eksklusive molteproduktene hun høster og lager på Rolfsøy i Måsøy ytterst på Finnmarkskysten mellom Hammerfest og Nordkapp.
Solid anerkjennelse
Pentawards er en årlig kåring der pakningsdesign fra hele verden konkurrerer om heder og ære. En internasjonalt sammensatt jury plukker ut vinnere i fem kategorier. Årets kåring er den niende i rekken. Under prisarrangementet i London lørdag sikret Molta-designet seg bronse i kategorien matdesign.
– Det å få en bronseplass i en så stor internasjonal konkurranse som Pentawards er stort, og gir solid anerkjennelse både til bedriften og designeren bak den nye profilen, sier Siw Bang Larsen i Innovasjon Norge.
Innovasjon Norge har vært rådgiver for Molta AS i prosessen. Selve pakningsdesignet er det Tank Design i Tromsø som har utviklet.
Fra naturen
Siss Heidi Hansen i Molta AS har siden 2003 satset på produksjon av matprodukter med utgangspunkt i det som er å høste fra den spesielle naturen og utmarka i havgapet på 71 grader nord.
Det begynte som et eksperiment med bier og honning, senere er produktporteføljen utvidet med flere lokale smaksprodukter, ikke minst eksklusive kystmolter, - derav design og produktnavn.
– Det nye pakningsdesignet kommuniserer produktene på en flott måte. Vi har sammen med Tank Design brukt tid på å få det til. Bronse-hederen fra konkurransen i London bekrefter at resultatet er bra, sier en fornøyd Siss Heidi Hansen.
Årsproduksjonen ved den lille bedriften har i løpet av de siste fem årene økt fra rundt 1000 til i år rundt regnet 8000 glass. I år vil ett tonn eksklusive nøysomt plukkede molter fra Rolvsøy bli å finne i salg med den nye prisvinnende innpakningen.
– Det er mye arbeid, men det gir også en egen glede og verdi å kunne høste fra naturen. Jeg er heldig som kan holde på med det jeg gjør, fastslår hun.