Festivaldirektør Ulf Jensen gleder seg over at det langvarige målet for Nordlysfestivalen om å vise det ypperste av russisk kunst og kultur i Tromsø, nå krones med det første besøket i Norge fra Bolsjoj-teatret på 53 år.
Manglende interesse
Men han er skuffet og irritert over at Den Norske Opera & Ballett trakk seg fra samarbeidet om også å få Bolsjoj til Oslo fordi det ble for dyrt. Jensen kjøper ikke denne begrunnelsen.
– Det handler om en ny ledelse som vil sette sitt fingeravtrykk på programmet, og en manglende genuin interesse for det som skjer i øst. Det er en kunstfaglig arroganse som grenser til ignoranse, hvis man mener dette ikke er bra nok. Begrunnelsen som ble gitt fra operaen var syltynn, sier Ulf Jensen til NTB.
- LES OGSÅ:
To ganger nei
I fjor var Nordlysfestivalen vertskap for en full operaforestilling fra Mariinskij-balletten i St. Petersburg, bare ett år etter ballettforestillingen fra samme ensemble.
– Da opplevde vi noe av det samme. Mariinskij-teatrets agent tok på egen hånd kontakt med Operaen for å opptre der, men fikk ingen respons. Det var ingen hjemme der, kunne agenten fortelle, sier Jensen.
Han mener dette er uttrykk fort en kunstforståelse der Russland oppleves å være i bakleksa.
– Mens vi i vårt mangeårige samarbeid har sett at moderniteten er like stor i Russland som på andre verdensscener, sier Jensen.
– Elsker det russiske
Ballettsjef Ingerid Lorentzen hadde helst sett at Jensen hadde kommet til henne med kritikken. Hun avviser at Den Norske Opera & Ballett har et kunstsyn som plasserer Bolsjoj og Mariinskij i bakleksa.
– Det er helt feil. Jeg elsker og har enorm respekt for det russiske. Nasjonalballetten var i Mikhailovskij-teatret rett før jul med to helaftens forestillinger. Det føltes som å gå i ballettens vugge. Det var en milepæl for Nasjonalballetten å bli invitert dit, sier Lorentzen til NTB.
Underskudd
Hun mener planene om å sette opp krigseposet Spartacus med 90 dansere i Oslo ikke er sammenlignbart med denne helgens Bolsjoj-opptredener i Tromsø med 16 dansere. Ingrid Lorentzen var nytilsatt ballettsjef da hun måtte ta stilling til Bolsjoj-planene.
Sponsorene var ikke på plass, og ballettsjefen sier hun ikke ønsket å prioritere et tilbud for veldig få til en høy pris. De fem eller seks forestillingene med Spartacus ville etter de kalkylene hun satt med, gitt et underskudd på opptil 2 millioner kroner.
Vise retning
– Dette var min åpningssesong der jeg ønsket å vise retningen til Norges eget ballettkompani, Nasjonalballetten. Jeg har valgt å løfte kompaniet og vise spennvidden i ny norsk koreografi. Skulle jeg bruke 2 millioner kroner på et gjestespill, ville det rasert det jeg ønsket å vise. Vi ville også fått færre forestillinger med denne disponeringen, altså ballett til færre publikummere, sier hun.
Ulf Jensen på sin side skulle gjerne hatt muligheten til å sette opp Bolsjoj på en større scene. Billettene til de to forestillingene var revet bort på sju minutter.
– Loggene viser at det var flere tusen som sto i kø for å kjøpe de dyreste billettene vi noen gang har solgt. Med de fasilitetene Operaen i Oslo har, skulle vi klart å få overskudd ut av Bolsjoj-besøket, sier Jensen til NTB.
- LES OGSÅ: