For fire uker siden ble 44 meter lange OV «Bøkfjord» døpt i Ålesund. Ilddåpen kom allerede under den store oljevernøvelsen utenfor Longyearbyen i forrige uke.
Fartøyet er en arbeidshest, utstyrt som en kystens leatherman, klart til å løse alle tenkelige oppgaver. Det er det tredje i rekken av oppgraderinger som Kystverket gjennomfører.
Mange oppgaver
– «Bøkfjord» er en av seks båter med som kan brukes til oljevern og har til oppgave å vedlikeholde de mellom 20.000 og 30.000 installasjonene langs kysten, sier operativ sjef for Kystverkets fartøyer, Alf Borgund til NTB.
– Og det gjelder alt fra de enkleste jernstengene, til flytende staker og bøyer, fyrlykter og lanterner, sier han.
- LES OGSÅ:
Batteripakke
Oljevernfartøyet skal utføre alle tenkelige operasjoner i Troms og Finnmark framover.
Det som skiller «Bøkfjord» fra de andre moderne flerbruksfartøyene i Kystverkets tjeneste, befinner seg bak 17 stålskap under dekk. Bak de svarte dørene skjuler det seg batteripakker på til sammen 850 kilowatt. Kapasiteten er større enn hos noen andre sammenlignbare fartøyer.
– «Bøkfjord» er den første båten med en så fullintegrert og spesialdesignet løsning. Det er mange offshorebåter som har batteripakker om bord. Men det er konteinerbaserte løsninger som blir brukt på en annen måte, sier Borgund.
Uten landstrøm
Batteriene til «Bøkfjord» skal ikke bare gi ekstra motorkraft når det trengs. De gjør det mulig å ligge på batteridrift fra arbeidsdagens slutt til neste morgen. Det gir lite støy, fartøyet har ikke behov for landstrøm, og ligger forurensningsfritt og støyfritt til neste dag.
Batteriene lades av de tre dieselmotorene som benyttes under vanlig drift, men kan også settes inn under operasjoner som krever ekstra kraft.
- LES OGSÅ:
Ekstra sikkerhet
– I slike operasjoner der det er det helt avgjørende å holde posisjonen, vil et konvensjonelt fartøy ha to dieselmotorer i gang i tilfelle den ene motoren svikter. Med batteripakken som backup, trenger vi ikke mer enn en motor i gang. Det både øker sikkerheten og reduserer forbruk, sier Borgund til NTB.
Sparer drivstoff og natur
Multifunksjonsbåten vil bruke betydelig mindre drivstoff enn sammenlignbare skip, redusere utslippene av CO2 og forurensende nitrogenoksid (NOx).
– Vi tror på en drivstoffreduksjon på 25 prosent. Det står vi på, men vi har også et godt begrunnet håp om at fasiten kan være et atskillig høyere tall når «Bøkfjord» er kommet i ordinær drift og vi har samlet flere erfaringer, sier Borgund som ikke vil antyde hvor anslaget ligger.
Batteriene gir ekstra vekt til båten og var også kostbare i innkjøp. Ifølge Borgund vil den ekstra investeringen i batterier kunne være inntjent om ti år.