Mange kommuner har de siste åra redusert bruken av annonser i lokalaviser. Men få kommuner har gått til så drastiske omlegginger som det Tromsø nå gjør. De skal kutte ut nesten all annonsering i lokalavisene, og regner med å spare nesten seks millioner kroner i året i på det.
– Vi er nødt til å spare inn på kostnader. Vi skal kun annonsere det som er lovpålagt i papiravisene, for eksempel en del i plan- og bygningsloven som må annonseres i trykte medier. Alt av ledige stillinger vil vi kun annonsere på nett, sier byrådsleder Øyvind Hilmarsen til NRK.
Kommunen vil også redusere antall avisabonnementer.
– Flere går over til digitale abonnenter. Vi har store kostnader på avisabonnenter og tidsskrifter, og må kutte også her, sier Hilmarsen.
- Les også:
Flere andre kutter
I Harstad sier rådmann Hugo Thode Hansen at den kommunale annonseringa er kraftig redusert. Kommunen mener også at betydning av avisannonser er blitt betydelig mindre.
- Les også:
Også i Lenvik brukes det mindre på penger på annonsering i avisene.
– Vi har en løpende diskusjon om å redusere omfanget ytterligere, sier informasjonssjef i kommunen, Anne May Johnsen.
Fylkesrådsleder Line Fusdahl i Troms fylkeskommune sier at de nå skal drøfte tiltak for å redusere annonsering i papiraviser for å spare penger.
– Rammer journalistikken
Sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl, tror de vil tape millionbeløp på kommunens vedtak om å redusere den kommunale annonseringa.
- Les også:
– Velger man å flytte pengene fra en plattform som Nordlys til for eksempel Google eller Facebook, vil det ramme journalistikken hardt. Velger man å bruke lokale medier, da heller digitalt, vil det være et uttrykk for at man er med på den reisen som mediene nå er inne i, sier Opdahl.
Han er nå spent på hvordan kommunen skal få ut sin informasjon.
– Lokalmediene er svært viktige for kommunene. Jeg håper ikke de får en fiks idé om å ta pengene ut av lokalmediene og flytter pengene til tjenester som rapportere til amerikanske børsspekulanter, sier redaktøren.
– Ingen klok beslutning
– Hvilken betydning kan denne utviklingen hos kommunene få for lokalmediene?
– Det er for tidlig å si. Og det er absolutt ikke sikkert det er en klok beslutning. Papiravisene er fortsatt hovedkanalen for det godt voksne publikumet, og jeg tror den voksne befolkning er viktig for Hilmarsen og Tromsø kommune. I tillegg tror jeg kommunen ser hvor viktig solid journalistikk er for samfunnet.
- Les også:
Byrådslederen er likevel bestemt i sin sak.
– Vi kan ikke støtte lokalavisene som en slags pressestøtte via annonseringene. Vi er nødt til å fokusere på kostnader, og slik har mediene det også, sier Hilmarsen.