Det bør ikke gis «tillatelse til å varsle oppstart av planarbeidet for Detaljregulering for Harstad dokkhall».
Det skriver konstituert kommunedirektør i Harstad kommune, Torill Skår, i sin tilrådning til utvalg for plan og næring, som fredag 28. mars skal behandle saken.
I tilrådningen ber hun politikerne beslutte «å endelig stoppe planinitiativ for Detaljregulering for Harstad dokkhall», som sist ble oppdatert 14. januar 2025. I vurderingen er det lagt særlig vekt på at dokkhallen vil være «vesentlig i strid» med høydebestemmelsene for området.
Hun har i sin vurdering lagt frem et alternativt forslag til vedtak, som innebærer at det nye planinitiativet godkjennes. Dette forutsatt strenge krav til estetikk og utforming av både bygg og område.
Skår har ikke vært tilgjengelig for intervju med NRK om saken fredag.
Torill Skår (t.h.) vil ikke godkjenne den nye planarbeidet for ny dokkhall.
Foto: Henrik Einangshaug / NRKStørre justering
– Dette er spørsmålet om hvorvidt man skal få gå videre med planarbeidet. Det sa planutvalget ja til i forrige omgang, så har de nå funnet ut at man trenger å justere prosjektet.
Det sier Tone Marie Myklevoll, kommunalsjef samfunn og infrastruktur i Harstad kommune, til NRK.
Hun påpeker at det ikke er snakk om en mindre justering, all den tid selskapet nå må inn med et nytt planprogram.
Illustrasjon av hvordan hallen vil se ut i henhold til planinitiativ 1 og 2. 11 meter skille de to alternativene i lengde. Høyde og bredde er lik.
Illustrasjon: NorconsultI det nye planinitiativet er det lagt opp til en utvidelse av dokkhallen fra 156 meter i lengde til 167 meter i lengde. Høyde og bredde beholdes likt som i eksisterende alternativ.
– Da legges det frem på nytt igjen et spørsmål om man skal få lov til å fortsette med det planarbeidet. Da har vi sagt at vi anbefaler nei, samme som sist, sier hun.
Kommunalsjef samfunn og infrastruktur i Harstad kommune, Tone Marie Myklevoll.
Foto: Aurora Berg / NRKAvtale med britisk gigant
Så sent som 24. februar i år inngikk Harstad mekaniske verksted (Hamek) en intensjonsavtale med verdens tredje største produsent av forsvarsmateriell, britiske BAE Systems.
Avtalen vil kunne bli verdt tresifret antall millioner, og betinger at det britiske selskapet får levere de nye fregattene til Forsvaret.
– Vi er veldig stolte over å samarbeide med en av verdens største selskaper innenfor sitt segment. Da skjønner sikkert alle at dette er kjempestort for oss, for Harstad, for regionen og for hele landsdelen, sa administrerende direktør i Hamek, Jan Oddvar Olsen, til NRK.
Program director for future business i BAE Systems, Geoff Searle (t.v.), signerte avtalen med administrerende direktør i Hamek, Jan Oddvar Olsen i februar.
Foto: Tora Jarnæs Vold / NRKAvtalen innebærer at det britiske industrikonsernet, dersom regjeringen beslutter å bestille fregatter fra selskapet, skal dekke deler av kostnadene knyttet til den nye dokkhallen i Harstad.
Hallen vil, med en utvidelse slik selskapet nå har ønsket, kunne huse fregatten Type 26 fra BAE Systems. Fregatten er en av fire aktuelle kandidater for Forsvaret, og benyttes i dag av den britiske, kanadiske og australske marinen.
– Vi signerer en avtale med britene som betinger at de får levere fregatter, sa Olsen videre.
NRK kjenner ikke til hva konsekvensene vil være, dersom politikerne stiller seg bak kommunedirektørens tilrådning om å stanse planarbeidet.