Reiselivet i Nord-Norge kan miste ett av tre år til charterfond for flyruter til Nord-Norge.
Årsaken er at de tre nordnorske fylkene ennå ikke har blitt enige om finansieringen.
- Les også:
Beklagelig og typisk
I fjor sommer vedtok Eftas overvåkningsorgan ESA at prosjektet kan gjøres over en periode på tre år.
Nå kan det gå mot sommeren før man kommer i gang.
– La oss nå si at det blir vedtatt i mars, så tar det litt tid å få disse rutene opprettet,
så la oss si at til sommeren har vi en prøverute, sier Arve Knutsen som er fylkesråd i Nordland.
Perioden som ESA har godkjent startet tiende juli i fjor.
Troms fylkeskommune har sagt ja til å bidra til fondet. Finnmark vil være med, men avventer hva som skjer i Nordland.
– Det er både beklagelig og nesten litt typisk, sier Trygve Nygård, som selger aktiviteter til turister gjennom selskapet Glød Explorer i Alta.
- Les også:
- Les også:
Håper på utvidelse
– Jeg skal ikke dømme noen, men det er jo åpenbart at vi ikke kan rote og vase for mye, for da går dette toget fra oss, sier Nygård.
Nå håper fylkesråd i Nordland, Arve Knutsen, at ESA kan utvide tidsperioden for prosjektet.
– Det som vi egentlig nå ber om er å få utsettelse, altså at de tre årene starter når vi er klare til å tre i kraft med prosjektet. Det må vi søke om, men det har vi ikke gjort ennå, sier han.
Knutsen understreker at fylkeskommunene har prioritert å bruke tid på å bli enige.
– Det må være noe som alle de tre fylkene kan ha glede av, og det er nok derfor det har tatt lang tid. Vi har måttet diskutere hvordan vi skal gjøre dette, sier han.
Klar for flere turister
Reiselivssjef i NordNorsk reiseliv i Finnmark, Hilde Bjørkli, forteller at det er behov for et slikt fond.
– Nord-Norge er klar for flere turister, det er flere som posisjonerer seg for å ta imot gjester på vinteren, og det var jo også derfor NordNorsk reiseliv ble etablert, for å jobbe for utviklingen og markedsføringen av Nord-Norge som en helårlig næring, sier hun.