Du har garantert gjort det mange ganger selv: satt deg ned med PC-en eller mobilen, klikka deg inn på en nettbutikk og bladd deg gjennom vareutvalget.
Enten for å sjekke om skoa, planten eller fiskestanga du har lyst på er på lager. Eller bare for å sjekke utvalget og «vindushoppe» litt.
Det siste året har veldig mange flere av oss handla på nett.
Siden i fjor har veksten vært på 52,7 prosent og sammenlignet med 2019 har netthandel økt med 100 prosent. Det viser tall fra Virke, som er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge.
Lokale handler fra sofaen
Økningen gagner ikke bare gigantene på nett, som klesbutikken Zalando, el-butikken Komplett og auksjonsnettstedet eBay. Trenden gagner også de mindre lokale butikkene.
– De to siste årene har nettbutikken stått for 80 prosent av omsetninga. Vi hadde ikke overlevd uten.
Det sier daglig leder og eier av tekstilbutikken Stofflykke & Luefabrikken, Gry-Anette Klausen.
Hun opplever at kundene som handler på nett ofte er lokale folk som bestiller og henter i butikken. Det synes hun egentlig er litt overraskende.
– Personlig ville jeg sett og kjent på varene, men de fleste lokale vet hva de vil ha og svinger bare innom etter jobb. Mange synes nok det er mer behagelig å sitte hjemme i sofaen og bestille. Kanskje er fristelsene for store når de kommer inn her, ler Klausen.
Fysisk og digital shopping sklir over i hverandre
Varehandelen i hele Norge har økt med 10 prosent.
Troms og Finnmark var fylket hvor det ble handlet mest på nett per innbygger i 2020, ifølge Klarnas salgsstatistikk.
Veksten i 2020 var størst i Oslo, som også stengte shoppingsentrene i en lengre periode på grunn av smitte.
Ifølge direktør i Virke handel, Harald Jachwitz Andersen, er det ingen grunn til å frykte at nettbutikker utkonkurrerer lokale forretninger.
– Framover kommer vi nok i mindre grad til å skille mellom det fysiske og digitale. Handel er handel og det digitale og fysiske kommer til å smelte sammen, sier Andersen.
Det betyr ikke at de fysiske butikkene vil forsvinne, ifølge Andersen, men de vil spille en litt annen rolle.
– Hvis vi ser til Kina, som har kommet lengst i moderne handel, der vi at de fysiske butikkene bidrar med kunnskap og begeistrer kunden, så foregår selve handelen på nett.
– Vi undervurderer lokale butikker
Mystore i Tromsø selger kasse- og nettbutikk-løsninger til hele landet. De har fått betydelig mer å gjøre etter koronapandemien.
En av trendene de ser er at vi handler lokalt, også når vi handler på nett.
– Jeg tror vi undervurderer konkurransefortrinnet til lokale butikker. Hos dem kan du få varen med en gang og digital handel handler om å få gjort ting på en enkel måte, sier kommersiell leder Lars Tveiten.
– Å måtte vente to til fem dager på en vare, er noe kunden helst vil unngå.
Han mener at en stor endring pandemien har ført med seg, er at folk ikke drar i butikker med mindre de vet at varen er på lager.
– Før hadde man store utstillingsvinduer mot Storgata i Tromsø, eller Karl Johan i Oslo. Nå er utstillingsvinduet digitalt.
En av Norges eldste spesialforretninger, Andresens Vaabenforretning, er blant dem som nettopp har startet nettbutikk.
Pandemien positiv for lokal handel
– Veldig mange kommer inn og sier «jeg så at dere hadde dette på nett», sier daglig leder og eier Julie Andresen
Hun opplever at koronapandemien har vært en boost for lokal handel, til tross for den økte netthandelen.
– Kundene er opptatt av å handle lokalt og jeg tror pandemien har hjulpet på. Folk vil heller kjøpe her i byen, enn å bestille sørpå, sier Andresen.
Men hva skjer med kundeforholdet? Går det an å ha en relasjon til kundene selv om handelen foregår på nett?
Gry-Anette Klausen i Stofflykke & Luefabrikken opplever at det er fullt mulig.
–- Det er ikke helt likt, men vi har veldig mange faste kunder som vi melder med. Så kan det hende at de tar ferieturen sin til den fysiske butikken, så det er mange vi har en relasjon til.