Hopp til innhold

Hurtigbåten taper penger

Røde tall for hurtigbåtforbindelsen mellom Hammerfest og Alta.

Hurtigbåt langs kysten
Foto: Atle Markeng / NRK

Den såkalte Snøhvitekspressen har så langt i år hatt en passasjersvikt på nærmere 2 000 personer. Det er nesten en halv million kroner i tapte inntekter for Veolia Transport.

- Vi var vel litt for optimistisk da vi satte budsjettene for 2008. I forhold til budsjett har vi røde tall og det liker vi ikke, sier Konrad Olsen i Veolia Transport.

Nær smertegrensen

For det er trange kår for hurtigbåtruta mellom Hammerfest og Alta, som ble opprettet i 2003. Da opplevde selskapet at 35.000 passasjerer valgte båt foran buss. Mange av disse jobbet på Melkøya, og da utbyggingen ble trappet ned i 2006 falt passasjerantallet markant.

I fjor benyttet om lag 25 000 personer tilbudet, altså en tilbakegang på 10 000 passasjerer. Tallene for i år viser samme tendens som i 2007, og Olsen uttalte nylig overfor Altaposten at man var kommet til en smertegrense for hvor mye nedgang denne ruta kan tåle.

- På bakgrunn av det vi har budsjettert liker vi ikke røde tall. Men nå har vi gjennomført en del tiltak. Vi har startet med catering om bord og vi har undertegnet en avtale med Helse Finnmark, og for bare en uke siden avsluttet vi en spørreundersøkelse. Vi vil se på disse tre tingene slik at vi kan få til at Alta-ruta består i fremtiden, sier Olsen.

Vil fortsette

Snøhvitekspressen er i dag et av de viktigste kommunikasjonsmidlene for befolkningen i Storekorsnes og Komagfjord. Selv om de nevnte tiltakene ikke skulle gi ønsket effekt, vil Olsen ikke forskuttere et eventuelt rutekutt.

- Det er ikke vi som kan avgjøre det. Vi får tilskudd fra Finnmark fylkeskommune fordi vi også har trafikk utenfor byene Hammerfest og Alta. Men vi har ikke noe mål om å kutte ruta, sier Olsen.