Hopp til innhold

Høyre har store veiplaner for Tromsø

Bomfri E8, tunnel gjennom Tromsdalstinden og Kvaløyforbindelsen lover Høyre. – Valgflesk, sier Arbeiderpartiet.

Erna Solberg smiler

Erna Solberg og Høyre har store veiplaner i Tromsø-regionen

Foto: Siv Sandvik / NRK

Høyre legger i dag fram sitt alternativ til Nasjonal transportplan for 2013 til 2024, og lover mye til Tromsø-regionen.

  • E8 gjennom Ramfjord, uten bompengefinansiering.
  • Tunnel gjennom Tromsdalstinden.
  • Forbindelse gjennom Tromsøya og Kvaløya.
  • Fergefri forbindelse over Ullsfjord.

Det er noen av punktene Erna Solberg og hennes partifeller vil få på plass.

(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

Uenigheten om hvor man skal legge E8 i Ramfjord vedvarer.

Bompenger

Høyre vil at staten skal bidra med to milliarder til prosjektene. De resterende tre milliardene skal komme fra bompenger fra Tindtunnelen, Kvaløyforbindelsen og Ullsfjordforbindelsen.

Kent Gudmundsen

Kent Gudmundsen lover at Høyre vil starte veiarbeidet i Troms umiddelbart hvis de får makten.

Foto: Kent-Einar Myreng / NRK

– Når det gjelder tindtunnelen vil det fortsatt være mulig å kjøre rundt. Det samme gjelder Kvaløyforbindelsen: Sandessundbrua vil fortsatt være gratis. Og når det gjelder Ullsfjordforbindelsen vil bomstasjonen erstatte dagens fergebillett, sier Høyres andrekandidat i Troms, Kent Gudmundsen til Nordlys.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tindtunnelen

Slik er Tindtunnelen tenkt.

Foto: Kart: Polarporten AS

– I stedet for å krangle om noen kilometer vei i Tromsø, løfter vi blikket og ser ting i sammenheng. Det må gjøres noe med E8 gjennom Ramfjord, nå tenker vi helhetlig og knyter den opp mot Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen.

– Hvem tar regningen?

Arbeiderpartiets Kristin Røymo kaller Høyres forslag for valgflesk.

– For det første snakker de om store veiprosjekter som er langt fra ferdig planlagt. Dermed er det nesten umulig å si hva de vil koste og når man kan begynne å bygge vei, sier hun til NRK.

– I tillegg er det store summer som skal bompengefinansieres. Når man skal samle bompengefinansieringen for å gjelde flere prosjekter samtidig, risikerer man at noen må betale masse for å få finansiert veier de ikke benytter seg av. For eksempel risikerer småbarnsfamilien på Kvaløya å måtte betale for Tindtunnelen og E8 gjennom Ramfjord når de skal komme seg på jobb og aktiviteter i sentrum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kristin Røymo

Kristin Røymo, Arbeiderpartiets gruppeleder i Tromsø kommune, kaller Høyres lovnader for valgflesk.

Foto: Håkon Iversen / NRK

Samarbeid

Frp har tidligere sagt ja til bompengefinansiering av Kvaløyforbindelsen.

– Men Frp regionalt har vært veldig tydelig på at de ikke ønsker bompengefinansierte veier, så Høyre skal nok få utfordringer med å få støtte til det fra andre borgerlige partier, sier Røymo.

Arbeiderparti-politikeren mener at veiprosjektene i regionen må prioriteres hardere, og finansieres hver for seg.

– På den måten unngår vi at brukerne betaler for andre prosjekter. I våre øyne er E8 gjennom Ramfjord det viktigste prosjektet, så må vi finne en løsning på trafikkavviklingen i Breivika, Giæverbukta og på Kvaløya, sier hun.

Nyheter fra Troms og Finnmark