Høyre legger i dag fram sitt alternativ til Nasjonal transportplan for 2013 til 2024, og lover mye til Tromsø-regionen.
- E8 gjennom Ramfjord, uten bompengefinansiering.
- Tunnel gjennom Tromsdalstinden.
- Forbindelse gjennom Tromsøya og Kvaløya.
- Fergefri forbindelse over Ullsfjord.
Det er noen av punktene Erna Solberg og hennes partifeller vil få på plass.
- Les også:
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)
Bompenger
Høyre vil at staten skal bidra med to milliarder til prosjektene. De resterende tre milliardene skal komme fra bompenger fra Tindtunnelen, Kvaløyforbindelsen og Ullsfjordforbindelsen.
– Når det gjelder tindtunnelen vil det fortsatt være mulig å kjøre rundt. Det samme gjelder Kvaløyforbindelsen: Sandessundbrua vil fortsatt være gratis. Og når det gjelder Ullsfjordforbindelsen vil bomstasjonen erstatte dagens fergebillett, sier Høyres andrekandidat i Troms, Kent Gudmundsen til Nordlys.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– I stedet for å krangle om noen kilometer vei i Tromsø, løfter vi blikket og ser ting i sammenheng. Det må gjøres noe med E8 gjennom Ramfjord, nå tenker vi helhetlig og knyter den opp mot Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen.
– Hvem tar regningen?
Arbeiderpartiets Kristin Røymo kaller Høyres forslag for valgflesk.
– For det første snakker de om store veiprosjekter som er langt fra ferdig planlagt. Dermed er det nesten umulig å si hva de vil koste og når man kan begynne å bygge vei, sier hun til NRK.
- Les også:
– I tillegg er det store summer som skal bompengefinansieres. Når man skal samle bompengefinansieringen for å gjelde flere prosjekter samtidig, risikerer man at noen må betale masse for å få finansiert veier de ikke benytter seg av. For eksempel risikerer småbarnsfamilien på Kvaløya å måtte betale for Tindtunnelen og E8 gjennom Ramfjord når de skal komme seg på jobb og aktiviteter i sentrum.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Samarbeid
Frp har tidligere sagt ja til bompengefinansiering av Kvaløyforbindelsen.
– Men Frp regionalt har vært veldig tydelig på at de ikke ønsker bompengefinansierte veier, så Høyre skal nok få utfordringer med å få støtte til det fra andre borgerlige partier, sier Røymo.
Arbeiderparti-politikeren mener at veiprosjektene i regionen må prioriteres hardere, og finansieres hver for seg.
– På den måten unngår vi at brukerne betaler for andre prosjekter. I våre øyne er E8 gjennom Ramfjord det viktigste prosjektet, så må vi finne en løsning på trafikkavviklingen i Breivika, Giæverbukta og på Kvaløya, sier hun.