Hopp til innhold

Dette er et stort mysterium

Norsk Sjøoffisersforbund krever gransking etter at splitter ny hurtigbåt fikk omfattende skader.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

Skrogskadene på «MS Sollifjell» sjokkerer båteksperter som NRK har snakket med.

Foto: Odd Eirik Hegge

Hurtigbåten «MS Sollifjell» fikk onsdag formiddag omfattende skader mens båten var på vei nordover til Harstad på jomfrutur fra verftet Båtservice Mandal AS på Sørlandet.

Alarmen gikk plutselig om bord da båten var på Mørekysten, og kapteinen tok båten til nærmeste havn som var Bud sør for Kristiansund.

– Undersøkes grundig

Ved kai viste det seg at hurtigbåten hadde fått store skrogskader. Skadene hadde oppstått i godt vær, og fartøyet hadde ikke kjørt på noe. Kun mannskap var om bord da skadene oppsto.

Skadene er så alvorlige at hurtigbåten ikke lenger er sjødyktig, mener Sjøfartsdirektoratet.

– Denne saken vil vi undersøke grundig for å finne ut hva som har skjedd, og hvordan skadene har oppstått, sier kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Eilif Fjon til NRK.

«MS Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som selskapet Veolia Transport Nord har bestilt fra Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø. Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.

– Nå skal vi først fokusere på denne aktuelle hurtigbåten i Kristiansund, og så får vi komme tilbake til de andre båtene etter hvert. Men vi vil også se nærmere på dem, sier Fjon.

Se video:

Video Problemer med ny hurtigbåt

Skadene sjokkerer

Stillbilder av skrogskadene har sjokkert båteksperter som NRK har snakket med. Ledelsen i rederiet Veolia Transport Nord er bekymret.

– Også vi er opptatt av å finne årsaken til skadene slik at vi ikke risikerer en lignende situasjon med de andre identiske båtene vi har bestilt, sier administrerende direktør i Veolia Transport Nord, Stig Solheim.

Men problemene til tross, Solheim er overbevist om at disse nye hurtigbåtene vil takle forholdene på kysten av Nord-Norge.

– Denne nye hurtigbåttypen, med den nyutviklede skrogformen og karbonmaterialet, er framtida med hensyn til drift og miljø. Derfor tviler jeg ikke på bestillingen vi har gjort fra verftet.

Solheim sier at «MS Sollifjell» skal gjennom en midlertidig reparasjon på verftet i Bud. Etterpå skal båten gå med redusert fart til Molde for endelige reparasjoner. Men før dette kan skje, må sjøfartsmyndighetene godkjenne planen.

Krever utvidet inspeksjon

Norsk Sjøoffisersforbund sier saken er en skandale og forlanger nå granskning av denne type hurtigbåter.

– Vi har i dag bedt Sjøfartsdirektoratet om en redegjørelse om hvorvidt de har utvidet inspeksjon på tilsvarende fartøy og konstruksjonsmateriell, sier Norsk Sjøoffisersforbunds assisterende direktør Ove R. Nielsen.

Ved verftet i Mandal, som har bygd fartøyet, nekter de å uttale seg om saken. Ledelsen ved bedriften har torsdag sittet i krisemøte.

Veolia Transport Nord vil leie inn hurtigbåter fram til det blir klart hva som har skjedd med «MS Sollifjell» .

– Vi regner med at den vil bli satt i drift i løpet av april/mai, avslutter Solheim.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark