– Vi skulle være noen uker på hytta. Snekre litt, kose oss, fiske og nyte Finnmark, sier Fredrik Fjæran.
Han og faren har kjørt fra Oslo til Bergsfjord i Loppa kommune for å feriere.
På onsdag var de klare til å begynne på den lange kjøreturen hjem igjen.
Men ferga de skulle ta, ble innstilt.
Da neste ferge kom, var det ikke plass til alle som stod og ventet ved fergeleiet.
Fredrik Fjæran skulle gjerne kommet seg tidligere hjem fra ferie.
Foto: Fredrik Fjæran / PrivatFjæran anslår at fem eller seks biler ble stående igjen i Bergsfjord. Også i Sør-Tverrfjord, hvor ferga også stopper, var det vært folk igjen på kaia, ifølge Fjæran.
– Det blir litt stress å komme seg hjem så man rekker å komme seg på arbeid neste uke. Det er ikke bare å sitte i bilen og kjøre 24 timer i strekk, sier Fjæran.
Bergsfjord har ikke veiforbindelse. Den eneste veien til resten av verden er med båt.
– Er det sånn at du får mindre lyst å reise på ferie til Bergsfjord igjen?
– Nei, men det er veldig ergerlig og blir mye stress.
De ekstra dagene med ferie har Fjæran og faren brukt til å nyte utsikten og slappe av.
– Det er ikke så mye mer man får gjort. Det er ikke verdens undergang, men man har jo andre ting man skal gjøre også. Så det hadde vært fint om båtene gikk når de skulle.
Samfunnsøkonomisk problem
Ferga på tirsdag ble innstilt på grunn av sykdom i mannskapet.
Det burde man ha klart å løse, mener ordfører i Loppa, Cato Kristiansen (SV).
– Vi må ha bedre reserveløsninger, både på mannskap og materiell. Dette er veiløse samfunn som ikke har noe alternativ, sier han.
Ordfører Cato Kristiansen (SV) synes ikke det er greit at folk i Loppa kommune blir isolert.
Foto: Selina Zolihan Mosajeva / NRKSelv om reserveløsninger vil koste penger, mener ordføreren det koster mer at fergene ikke går.
– Folk må ta seg fri fra jobb fordi de ikke kommer seg hjem fra ferie. Det er et samfunnsøkonomisk problem. Fylkespolitikerne og fylkeskommunen må snakke med sentrale myndigheter og si at vi må prioritere de veiløse samfunnene i Finnmark, for dette går ikke an.
Praktisk vanskelig
Finnmark fylkeskommune har ansvaret for offentlig transport i fylket, inkludert ferger.
Fylkets samferdselssjef Jørgen Blix synes situasjonen i Loppa er beklagelig og har forståelse for at det får konsekvenser for dem som blir stående i bygda.
– Vi ønsker å levere et godt tilbud til alle der ute. Både i sommerhalvåret og resten av året. Det balanserer mellom turisme og næringstransporter der også. Det gjør vi så godt vi kan innenfor de begrensede rammene vi har, sier Blix.
MF Bergsfjord er en av fergene som betjener sambandet mellom øysamfunnene og bygder i Loppa kommune.
Foto: Erlend Hykkerud / NRKBåde penger og politikk er med å sette rammene for fergetilbudet fylkeskommunen kan tilby, forklarer samferdselssjefen.
– Det er lang avstand ut til Bergsfjord og Sør-Tverrfjord som gjør at det av praktiske muligheter er vanskelig å få til et enda bedre tilbud og bedre kapasitet dit.
– Jobber på spreng
Presseansvarlig i Boreal, Jon Kristian Fadnes, beklager på det sterkeste at det oppstår situasjoner der folk blir sittende fast.
Han beskriver sommeren som en spesielt utfordrende tid.
– Det er utfordrende å ha nok mannskap med en allerede stor mannskapsmangel i hele Norge. Vi jobber på spreng gjennom hele sommeren for å holde fartøyene i rute.
Etter at NRK har snakket med Fredrik Fjæran, blir det satt opp en ekstra ferge til Bergsfjord og Sør-Tverrfjord torsdag ettermiddag.
Jon Kristian Fadnes er kommunikasjonssjef i Boreal.
Foto: Boreal– Ekstra ferge krever også mannskap, og det er hviletidsbestemmelser å forholde seg til. Dette er ofte styrende for hva som er mulig å gjennomføre. I dag, torsdag, ble det gjort omprioriteringer, og det gikk en ekstra ferge fra Loppa til Øksfjord, sier Fadnes.
Den ekstra ferga gjør at Boreal må kansellere andre avganger mellom Øksfjord og Tverrfjord.
Fergeselskapet jobber stadig med å finne flere folk som vil jobbe på fergene i Hasvik og Loppa, avslutter Fadnes.