Hopp til innhold

Nå skal tunnel-råkjørerne tas

Tromsøsundtunnelen blir landets første med gjennomsnittsfartsmåling.

Ulykke Tromsøysundtunnelen
Foto: Rune N Andreassen / NRK

I dag settes den automatiske fartskontrollen i Tromsøsundtunnelen i drift.

Tunnelen blir den første i landet med såkalt streknings-ATK. Det betyr at gjennomsnittshastigheten over ei lengre strekning blir målt.

Skal redde liv

Tromsøsundtunnelen har høy standard. Tunnelen har to adskilte løp, hvert løp med to kjørebaner. Likevel har det skjedd flere dødsulykker og ulykker med alvorlig personskade siden tunnelen ble åpnet for trafikk i 1994.

Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen tror at gjennomsnittsmålingen vil bli et viktig livreddende tiltak.

Reparasjoner etter tunellulykke

Tromsøsundtunnelen repareres etter ei alvorlig ulykke

Foto: Eskil Mehren

– Vårt mål med å sette i gang gjennomsnittsmålinger i Tromsøsundtunnelen er å få ned antallet skadde og drepte i tunnelen, sier Thorsteinsen.

Hele streknings-ATK systemet i begge løp i Tromsøysundtunnelen koster 5 mill. kroner.

Alle blir fotografert

Systemet med gjennomsnittsmåling består i prinsippet av to målepunkter, punkt A og punkt B. Begge punktene er utstyrt med kamera.

Alle bilene som passerer blir fotografert. På bildet vises blant annet registreringsnummer og sjåfør.

Hvis farta mellom de to målepunktene har vært lovlig, slettes automatisk bildet.

I motsatt fall blir bildet lagret og etter hvert sendt videre til politiet som behandler fartsovertredelsen videre.

Les også:

Personvernet tatt vare på

Alle data som overføres er kryptert og kan bare leses ved hjelp av en krypteringsnøkkel. Bilder som mellomlagres i kamera A er også kryptert.

Dersom datautstyret skulle bli stjålet blir bildene automatisk slettet. Straks bildene er overført til politiet, slettes dataene hos vegvesenet.

Systemet hindrer også at noen, også systemoperatørene, skal kunne få se bildene som ikke skal brukes. Streknings-ATK er godkjent av Justervesenet.

Siste fra Troms og Finnmark