Hopp til innhold

Fiskebåt drev 20 timer uten motor

Lenger til havs enn redningsskøyta kunne nå fikk fiskebåten Nordørn nota i propellen. I sterk kuling gikk det 20 timer før kystvaktskipet Andenes kom til unnsetning. – Folk aner ikke hva Kystvakta betyr for sikkerheta vår, sier skipper Tormund Grimstad.

Nordørn får hjelp av Kystvakta

Her får fiskebåten Nordørn hjelp av Kystvakta etter å ha drevet rundt i Barentshavet i 20 timer med nota i propellen.

Foto: KV Andenes

Det var i forrige uke at mannskapet på 13 på den 40 meter store fiskebåten Nordørn fra Møre og Romsdal var uheldig og fikk nota i propellen.

– Og da er det naturligvis bom stopp, forteller skipper Tormund Grimstad.

Båten fiska da etter hyse og torsk sørøst for Bjørnøya.

KV Andenes

KV Andenes

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

For langt unna

Fiskeskipperen understreker at de ikke på noe tidspunkt oppfatta situasjonen som dramatisk, selv om det blåste sterk kuling og 4-5 meter høye bølger.

– Dette er jo en stor og solid båt som tåler det meste, forklarer han.

Men uhellet skjedde likevel så langt til havs at Redningsskøyta ikke hadde mulighet til å nå fram.

– Vi ble kanskje liggende i 20 timer å drive der ute før Kystvakta kom og fikk sleper ombord og dratt oss inn til kysten. Man blir jo naturligvis hjelpeløs når slikt skjer, og man opplever hvor sårbar man er, erkjenner Grimstad.

– Kan ikke verdsettes høyt nok

Det var KV Andenes som kom Nordørn til unnsetning.

– Folk aner ikke hvor stor betydning Kystvaktas tilstedeværelse der oppe har for oss. Vi er utrolig takknemlige. De er vår sikkerhet og vi kan ikke få verdsatt det høyt nok, slår Grimstad fast.

Skjer ofte

Operasjonsoffiser Knut C. Bjørkly ved Kystvakta på Sortland sier slike operasjoner som dette skjer relativt ofte.

– Bare på ei drøy uke har vi hatt fire slike slep i hele vårt ansvarsområde, og bare fra området ved Bjørnøya har vi de siste tre ukene hatt flere slep, sier Bjørkly.

KV Andenes er et kystvaktfartøy i Nordkappklassen. Det har vært i operativ tjeneste i over 30 år og er planlagt erstattet av et nytt isforsterket og helikopterbærende fartøy i 2016.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark