Hopp til innhold

Dramatikk i retten

Det ble dramatisk i Nord-Troms tingrett i dag onsdag. Gruvesjefen innrømmet feil med kart og terreng.

Rettssal
Foto: NRK

Gruvesjef i Svea Nord, Stig Brunes innrømmet i Nord-Troms tingrett at kartet som viser hvordan luftforholdene var i de forskjellige gruveområdene ulykkesdagen 3. juli i 2005 var feil.

Beinhardt forsvarerkjør

Driftsingeniør Bjørn Fjukstad er tiltalt for at han ikke målte luftkvaliteten før man gjorde gjennomslag til ei gammel gruve. Den 34 år gamle gruvearbeideren Frank Wiggo Karsen ble kvalt da oksygenfattig luft strømmet inn i området der han og 11 andre gruvearbeidere befant seg.

Fjukstad har tidligere under rettsaka sagt at dersom han visste at lufta i den gamle gruva var farlig, vil gjennomslaget ikke ha skjedd før luftkvaliteten var blitt bedre. Da vil det heller ikke den tragiske ulykka ha skjedd. Fjukstad prøvde dermed å plassere deler av ansvaret for ulykka hos sin overordnede, gruvesjef Stig Brunes.

Fjukstads forsvarer, Erling O.Lyngtveit presset gruvesjef Brunes til å innrømme at ventilasjonskartet var feil på ulykkesdagen.

Fjukstad burde ha visst

Gruvesjef Stig Brunes
Foto: Lars Egil Mogård / NRK

Ti dager før ulykka viste rapporten fra en sikkerhetsinspeksjon at lufta i det gamle gruveområdet var farlig. Etter reglene skulle området da ha vært avsperret og varselskilt satt opp. Gruvesjefen innrømmet at det ikke var gjort.

I retten sa gruvesjef Stig Brunes at området burde ha vært avsperret. Brunes sa at den dårlige lufta i det gamle gruveområdet man skulle åpne opp burde være en kjent sak for alle erfarne gruvefolk. På spørsmål om ventilasjonskartet som ikke var oppdatert på ulykkesdagen, sa Brunes at dette kartet normalt ble oppdatert bare en gang i måneden.

Ventilasjon

Det er bare gruvesjefen som har lov til å bestemme endringer i hovedventilasjonssystemet i gruvene. Den dårlige lufta i det gamle gruveområdet skulle ha vært fjernet før man slo seg gjennom til området. Det vil ha betinget en endring av hovedventilasjonen i gruva. Gruvesjef Stig Brunes sa i retten at han ikke hadde gitt ordre om endring av ventilasjonssystemet før ulykkesdagen. Ei slik endring skulle ha fjernet den farlige lufta i det gamle gruveområdet.

-Jeg gikk ut fra at driftsingeniøren, Bjørn Fjukstad ville sørge for en slik utlufting før det ble foretatt et gjennomslag.