Hopp til innhold

– Rygge og Ryanair truer flyplasser

– Subsidierte småflyplasser i nord trues av suksessfulle lavprisflyplasser i sør

Ryanair åpner sju ruter fra Moss Lufthavn Rygge.

Lavprisflyselskap som Ryanair og lavprisflyplasser som Rygge kan ødelegge for Avinor sin kryssubsidiering av småflyplasser. Det frykter politikerne i Finnmark.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

I dag dekkes underskuddet til Avinors 29 regionale flyplasser (se kart) i stor grad av overskuddet til deres største flyplass Gardermoen.

Morten Edvardsen

Morten Edvardsen frykter dårligere småflytilbud.

Foto: Morten Edvardsen

Morten Edvardsen i Finnmark Senterparti frykter at populære lavprisflyplasser i Oslo-området, som stjeler trafikk fra Gardermoen, vil ødelegge for flytilbudet i nord.

– Når veksten på Rygge og Torp er så stor, blir det mindre penger i Avinor til de andre flyplassene. Og når alle flyplassene i Finnmark går med underskudd, og er avhengige av subsidiering, vil ytterligere nedgang ved Gardermoen gå kraftig ut over tilbudet vårt på sikt, sier han.

Fylkestinget ber regjeringen om hjelp

Torsdag ba fylkestinget i Finnmark Regjeringen om å ta tak i situasjonen.

– Det mener vi at Regjeringa er nødt til å ta tak i. Det står også i Soria Moria-erklæringa (de tre regjeringspartienes selvpålagte forpliktelser, red. anm) at inntektene skal fordeles, og da må man innføre tiltak som gjør at veksten stoppes, sier politikeren.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Underskudd på 700 millioner kroner

Avinors 29 regionale flyplasser – som ligger over hele landet (se kart) – ligger i år an til å gå med et underskudd på rundt 700 millioner kroner.

Dette underskuddet skal dekkes med overskuddet fra de fire største flyplassene. Det desidert største bidraget kommer fra Gardermoen, som hadde et overskudd på over en milliard kroner i fjor.

Nedgang på Gardermoen, oppgang på Torp og Rygge

Gardermoen befinner seg imidlertid i en konkurranse om passasjerene på Østlandet med de to private flyplassene Torp (ved Sandefjord) og Rygge (ved Moss). Mens Gardermoen i november hadde en nedgang i antall passasjerer sammenlignet med i fjor – kunne Torp vise til en økning på 18 prosent.

Rygge flyplass gir i dag ikke ut noe passasjerstatistikk, men uttaler at de forventer en vekst i tiden fremover. Blant vil lavprisselskapet Ryanair etablere 16 nye ruter der i starten av neste år.

– Økt konkurranse betyr tynnere rutegrunnlag

Forskningsleder Jon Inge Lian ved transportøkonomisk institutt mener dette vil medføre en betydelig skjerping av konkurransen på Østlandet.

– Selv om nedgangen i år i større grad er påvirket av generelle nedgangstider enn av denne konkurransen, så betyr konkurransen noe for Gardermoen. Det betyr tapte inntekter for Gardermoen, og også tynnere rutegrunnlag enn man kunne ha hatt.

Flyplassene overskrift

Rygge, Torp og Gardermoen konkurrerer om passasjerene på Østlandet

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Rygge kan gjøre store innhogg i markedet

Rygge er en forholdsvis ny flyplass, og Lian mener den har potensial for å kapre mange flykunder når flytilbudet går opp og folk blir den bevisst.

– Rygge ligger mye nærmere Oslo enn Torp gjør, og Rygge har bedre adkomstmuligheter, så denne flyplassen kan gjøre et stort innhogg i oslomarkedet, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark