De unge bruker oftere medier som Snapchat og Instagram, men det er Facebook partiene bruker mest ressurser på.
Det bekrefter valgkampsekretær for Troms Arbeiderparti, Tor Martin Torbergsen.
– Det vi først og fremst kommer til å benytte er Facebook. Det er der man enklest kan nå ut med lengre budskap, og kan enkelt nå ut til hele fylket, sier Torbergsen.
Valgkampsekretær for Frp i Tromsø, Kristian Eilertsen tror Facebook er den beste plattformen.
Foto: NRKOgså Frp i Tromsø vil konsentrere seg om Facebook.
– Vi mener det er den beste plattformen for å kommunisere på en enkel måte med velgerne våre på, sier valgkampsekretærer for Tromsø Frp, Kristian Eilertsen.
- Les også:
– Unge flykter som følge av inntog av bestemor
Arbeiderpartiet og Frp er ikke alene om å ha Facebook som sin hovedarena på sosiale medier. Det går igjen i alle partier.
De fleste partiene har kontoer på Snapchat, Instagram og Twitter, men de blir ikke like ofte brukt som Facebook.
Gunn Enli tror partiene når ut til færre yngre via Facebook.
Foto: UiODet skulle de ha gjort, ifølge professor i medievitenskap, Gunn Enli.
– Sosiale medier er veldig mangfoldig, og særlig Facebook har blitt et medium som brukes av en del eldre og middelaldrende, hvor de unge kanskje i større grad flykter fra medier som følge av inntog av bestemor og tanter.
Hun mener at det kan være en utfordring for partiene å nå ut til unge gjennom Facebook.
– Det vil derfor være smartere for partiene å tenke på Snapchat og Instagram for å nå ut til de yngste. Desto yngre man vil man nå, desto viktigere er det å bruke Snapchat, sier Enli til NRK.
- Les også:
- Les også: