Mens cruisebåtturismen til Nord-Norge stadig øker, opplever hotellene i landsdelen at de har får stadig færre overnattingsgjester om sommeren.
Så langt i sommer har hotellene i Tromsø bare hatt bruk for rundt halvparten av sengene, det kan ha sammenheng med at man har satset altfor hardt på vinteren tror Geir Solheim i NHO Reiseliv Nord-Norge.
– Den tradisjonelle bussturisten var ofte tilfreds med å sitte i en buss og passivt oppleve landskapet. Man spiste middag på hotellet og sendte et par postkort før man dro videre. Den type turisten er borte, og de som kommer nå må ha aktiviteter, sier Solheim.
Må kopiere vinteroppskriften
Reiselivssjef i Visit Tromsø-regionen, Trond Øverås har også sett den samme utviklingen.
Han mener vinteroppskriften som reiselivet i Nord-Norge bruker er en vinneroppskrift, må man finne ut hvordan den kan brukes om sommeren.
– Vi har et godt utgangspunkt om vinteren med mange opplevelsesmuligheter. Vi har gjester som er her opp mot en uke og opplever noe nytt hver dag. Om sommeren så er det nok mer gjennomfart, og det må vi gjøre noe med.
- Les også: Hurtigruta tredoblet vintersalget
- Les også: Flere vinterturister til Troms
- Les også: Turistøkning på sjøen
– Vil lage opplevelsen selv
Nina Prebensen ved Universitetet i Tromsø har forsket på reiseopplevelser. hun tror mange gjerne vil produsere sin egen reiseopplevelse.
– Hovedsakelig så er det å oppleve noe nytt, og å delta aktivt i noe spennende.
For å få flere turister til Nord-Norge om sommeren tror hun man må gjøre noe med betingelsene for de mange reiselivsaktørene.
– Det er mange små bedrifter som gjerne er sesongbetonte, og dersom de ligger litt utenfor byene så har de gjerne utfordringer med å skaffe seg nok gode ansatte. jeg tror alle vil tjene på å bedre vilkårene for disse.