– Vi ser et stort vekstpotensiale i vinterturisme. Fordi vinteren er mye mer unik enn sommeren, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum som nå promoterer vinterturisme på den store reiselivsmessa på Lillestrøm.
Det var i 2006 at Hurtigruten bestemte seg for å satse mer på vinterturisme. Siden den gangen har antallet gjestedøgn i første kvartal økt fra 40.000 til 120.000, - ei tredobling med andre ord.
– Nesten bare i Norge
I OSLO: MS Trollfjord ligger ved kai i hovedstaden for å lokke vinterturister nordover i forbindelse med den store reiselivsmessa.
Foto: Ola Helness / NRK– Dette viser at det er stor interesse ute i verden for å reise med hurtigruten vinters tid. Og det er nesten bare i Norge at folk kan reise til en vinter nord for Polarsirkelen, sier Ragnar Norum.
Det er det unike med vinteren her nord som Norum og hans medarbeidere nå vil utnytte maksimalt i reiselivssammenheng. Kombinasjonen av nordlys og mørke sammen med opplevelser og ulike aktiviteter i samarbeid med leverandører på land.
Skygger for Midnattsola
STORT POTENSIALE: Ragnar Norum ser et stort potensiale i vinterturisme på hurtigruta.
Foto: Art Rent AS– Uten at det på noen måte vil være snakk om å bytte den ut, så kan faktisk vinteren med nordlys og mørketid bli viktigere enn Midnattsola. Den tilhører tross alt en årstid der vi lett kan oppfates som en dårlig kopi av resten av Europa. Nå skal vi utnytte alle de fordelene som ligger i vinteren, sier Ragnar Norum.