Bjørnflaten (Ap) sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite og mener byråd Britt Hege Alvarstein (Frp) setter liv og helse i spill når hun går imot bompengefinansiering av nye E8 gjennom Ramfjorden.
– Dette vil få drastiske konsekvenser. Byrådet gambler med folks liv. Dette er jo ikke bare en ny innfartsvei, men også en mil med midtrekkverk, sier Bjørnflaten til NRK.
Statens vegvesen sier at uten bompenger blir det ingen veiutbygging på strekningen som har kostet et tjuetalls menneskeliv det siste tiåret.
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
– Betal
2013 er et årstall Statens vegvesen har brukt for når utbedringen tidligst ferdig.
Bjørnflaten mener veiutbedringen blir forsinket ytterligere dersom ikke Tromsø-politikerne godtar bompenger.
– Vi har sagt vi vil betale halvparten, men da må Tromsø betale sin del. Kan ikke Tromsø gjøre det, havner man bakover i køen. For det står mange prosjekter andre steder i landet og presser på for å komme inn i Nasjonal Transportplan. Da vil det ikke bli aktuelt å ta inn saken igjen før tidligst i 2017.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Står på sitt
De borgelige i Tromsø gikk til valg på at de var imot bompengefinansiering.
Byråd for samferdsel Britt Hege Alvarstein sier hun tror på en løsning med vegvesenet og kommunen som fritar innbyggerne for bompenger.
Men:
– Dette er statens vei. Det er staten som skal finansiere stamveinettet, ikke kommunen. Det bygges veier i Finnmark, på Vestlandet og i andre grisgrendte strøk. Men straks det dreier seg om plasser med over 50.000 innbyggere, så sier staten «betal sjøl».
Bjørnflaten avviser dette.
– Da mangler hun kunnskap. Vi har nettopp hørt om at bompengefinansiering er tema i Alta, påpeker hun.