Fagforbundet mener fylkespolitikerne i Troms fraskriver seg ansvaret for abudsordningene for samferdsel ved å sette det bort til et eget selskap.
Selskapet Nobina
og NRK har den siste ukene avslørt at det nye busselskapet Nobina har hatt store problemer ved overtakelser av kollektivtrafikk både i Sverige og Norge.Seksjonsleder Stein Guldbrandsen i Fagforbundet mener politikerne burde stilt spørsmål om hvordan ett anbud kan være mye lavere enn et annet.
– Jeg anser dette som en type politisk ansvarsfraskrivelse. De ansvarlige politikerne burde jo skjønne at det er de med de laveste anbudene som herjer mest med de ansatte.
Uklare ansvarsforhold
NRK har den siste ukene avslørt at selskapet som overtar kollektivtrafikken i Tromsø-området, Nobina, har hatt store problemer ved overtakelser av kollektivtrafikk både i Sverige og Norge.
Selskapet har hatt problemer med masseoppsigelser av sjåfører og fagforbundet mener det er det økte presset på sjåførene som gjør at Nobina kan levere så lavt prisede anbud.
Les også:
Men når NRK spør hvem som er ansvarlig for å kontrollere anbudene får man forskjellige svar.
Ifølge Terje Olsen, førstekandidat for Høyre i Troms, er det Troms Fylkestrafikk.
– Vi har nå etablert et eget selskap gjennom Troms Fylkestrafikk som kjører prosessene rundt anbudene. Derfor kan ikke jeg gå i detalj rundt dette, men jeg antar at når man har gjennomgått anbudene så har ikke bare lavest pris vært avgjørende, men at man får en forsvarlig tjeneste.
Styreleder i Troms Fylkestrafikk Håvard Gulliksen avviser derimot at det er deres oppgave å grundig gjennomgå anbudene.