– Det har vi avtalt med rederiet at vi ikke skal snakke om, sier Ebbesen til NRK.
De to ekspedisjonsfarerne Ousland og Horn ville ikke bare ut på eventyr da de seilte fra Alaska mot Nordpolen i 25. august i år. De ville også bevise at klimaendringene nå gjør det mulig å seile med båt helt til 85 grader og 30 minutter nord, noe som ville vært helt utenkelig for bare tjue år siden.
Men den siste halvannen måneden har vanskelighetene stått i kø for de erfarne eventyrerne. Isen har vært tynnere enn forutsett, og den har drevet i feil retning. Dermed har turen mot Svalbard tatt mye lengre tid enn planlagt.
Allerede for to uker siden ble myndighetene varslet om at de erfarne polfarerne hadde møtt på utfordringer i sitt forsøk på å krysse Polhavet. Da ønsket de ikke å bli reddet ut.
Senere ble avgjørelsen om å be «Lance» om assistanse tatt.
– Det var ikke en kostnad ekspedisjonen ønsket seg, men gutta i teltet og vi var enig om at dette var den tryggeste og beste løsningen for å få en vellykket og god slutt på ekspedisjonen.
– Ingen redningsaksjon
Sent torsdag kveld er det ventet at Aleksander Gamme og Bengt Rotmo skal treffe de to slitne polfarerne, som nå har tilbrakt rundt 85 døgn på isen. Onsdag forlot Gamme og Rotmo forskningsskipet «Lance» for å gå i møte med Ousland og Horn, som nå er utslitte både fysisk og psykisk, og snart fri for mat.
Ebbesen er likevel opptatt av at dette ikke er en redningsaksjon i tradisjonell forstand.
– Det å hente dem ut er en del av planen vår, og den er 100 prosent privat. Underveis har vi hatt dialog med mange instanser, både Kystvakta, Sysselmannen på Svalbard og Polarinstituttet. Men det har ikke vært en kostnad for noen, hevder ekspedisjonslederen.
Den opprinnelige planen var at seilbåten «Pangea» skulle ta imot polfarerne. Men den ville sannsynlighet få trøbbel i all isen.
Også «Lance» har fått mange utfordringer på sin vei mot Ousland og Horn. Men isbryteren Kronprins Haakon, som har vært i området, har nå satt kursen sørøstover.
– Vi regner ikke situasjonen som en nødssituasjon, sier rederisjef i Havforskningsinstituttet Per Wilhelm Nieuwejaar.
Sponses
Hva selve ekspedisjonen koster, ønsker ikke Ebbesen å uttale seg om.
– De som finansierer ekspedisjonen er sponsorer og samarbeidspartnere Mike og Børge har hatt over mange år. Mange av dem som har vært med tidligere, er med nå. Dette handler om å bygge opp tillit og samarbeid på en måte som gir en verdi tilbake. Det er en intrikat forretningsmodell, sier han.
En av sponsorene er Helsport, der Hallvard Backe er markedssjef.
– Vi har samarbeidet med Børge i over 30 år, og har vært med han på mange turer opp igjennom. Det gjør at vi er naturlige støttespillere på den turen han er på nå. Det er en stor og ambisiøs tur, så vi ønsker å kunne bidra med så mye vi kan.
Selskapet er utstyrsleverandører til ekspedisjonen både til Mike og Børge, i tillegg til at de sponser de store, kostnadsdrivende turene.
– Hvor mye penger er det snakk om?
– Jeg skal ikke gå nærmere inn på akkurat hvor mye det er snakk om, men det er en betydelig sum, sier Backe.
Beløp bestemt på forhånd
Det er flere sponsorer som sponser turen, og Norrøna, Helsport og Devold er noen av de norske hovedsponsorene.
– Nå har det kommet uforutsette kostnader med å ta inn Lance. Støtter dere dette også?
– Jeg kan ikke uttale meg noe nærmere om de må hente inn mer eller mindre penger. Det vet jeg ikke, sier Backe i Helsport.
– Setter dere et tak, eller hvis det kommer uforutsette hendelser, så kan dere gå inn og støtte mer?
– I utgangspunktet har vi ikke fleksibilitet på det. Det er bestemt på forhånd og vil ikke endres under ekspedisjonen. Om det kommer et spørsmål i etterkant, så får man heller vurdere den saken da.