Veksten i flytrafikken i nordområdene kommer til å bli mye kraftigere i årene som kommer, enn den har vært til nå. Årsaken er turisme og olje- og gassvirksomhet i Barentshavet.
Sjtokman
Avinor nevner særlig Sjtokman-utbygginga i Nasjonal Transportplan, og konsernsjefen sier Avinor må bruke mye penger på flyplassene i Finnmark de ti kommende åra.
- Når vi snakker om terminalbygg, bygningsmasse og banesiden i forbindelse med helikopterbaser, må vi legge inn bortimot et milliardbeløp i tiårsperioden vi går inn i, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor.
Venter debatt
Samtidig spår Avinor-sjefen at debatten om nedlegging av flyplasser etter hvert vil komme. Soria Moria-erklæringa slår fast at ingen flyplasser skal legges ned uten at vertskommunene selv går inn for det.
- Men på lengre sikt vil det komme opp en diskusjon hvilke flyplasser man bør satse mer på i forbindelse med blant annet olje og gass, turisme - og andre forhold, som kan virke inn som reisemønster, bru og tunnel, som kan gjøre avstanden kortere. Men det er ikke vårt bord å beslutte. Vi utreder og gir innstilling, og så er det våre eiere, politikerne, som bestemmer.
- Men vil det være bedre samfunnsøkonomi?
- Vi har ikke regnet på det, men dette vil vi måtte gå nærmere inn på, sier Quale.
Utelukker ikke spleiselag
I tillegg til stamflyplassene, har mange regionale flyplasser hatt en kraftig vekst siden Snøhvitutbygginga startet.
Kraftigst har den vært i Hammerfest, og nå vil politikerne ha en ny flyplass. De foreslår en kombinert statlig og privat finansiering eller forskuttering.
Avinor-sjefen vil ikke utelukke forslaget.
- Jeg vil ikke det, for det har noe med fleksibilitet og muligheten til å kunne få til ting sammen.