Hopp til innhold

– Lastebilen er symbolet på noe grusomt

Spiller teater om flyktningkrisen i en lastebil.

79 flyktinger døde i en lastebil i Østeriket.

I 20 minutter blir publikum stengt inne i et lasterom, sammen med fire skuespillere.

Teatersalen er det trange lasterommet på en lastebil. Ingen stoler og ingen komfort for publikum, som stues tett i hop, skulder til skulder. Det blir varmt, mørkt og tett i rommet når døra går igjen.

Plutselig er man en flyktning på vei gjennom Europa.

– Å føle det på kroppen, gjør det enklere å snakke om det, sier teaterregissør Thomas Holtermann Østgaard i teaterkompaniet Artilleriet Produksjoner.

Thomas Holtermann Østgaard

Teaterregissør Thomas Holtermann Østgaard i Artilleriet Produksjoner.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

I samarbeid med Scenekunst Østfold og Dramatikkens Hus har han laget forestillingen Myke Øyne, som i disse dager spilles under Festspillene i Nord-Norge. Temaet er den enorme flyktningstrømmen som har preget Europa de siste åra.

Selv er han til stede på hver forestilling, i tilfelle noen blant publikum ikke takler å bli innestengt.

– Mange får reaksjoner av å være der inne. De kjenner på klaustrofobien og den tynne lufta, og til slutt så må de ut. Selv har jeg sett forestillingen 150 ganger, men fortsatt er det fysisk ubehagelig, forteller Østgaard.

Elleve personer tiltalt

Det var i august 2015 at 71 syriske flyktninger ble funnet døde i en lastebil i Østerrike. Flyktningene døde av kvelning i lasterommet, der døra ikke kunne åpnes innenfra. Bilen ble funnet forlatt langs en motorvei, og hadde stått der i flere dager før tragedien ble oppdaget. I disse dager pågår rettssaken mot de elleve bakmennene, som alle er tiltalt for menneskesmugling.

Myke Øyne

Artilleriet Produksjoner står bak Myke Øyne, som hadde premiere i 2016.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

– Lastebilen har blitt et symbol på noe grusomt, som bare har eskalert de siste åra, sier Østgaard, som opprinnelige lagde forestillingen for den kulturelle skolesekken i Østfold. Med som skuespillere har han Jade Francis Haj, Joao Pamplona, Jenny Ellegård og Benjamin Lønne Røsler.

– Det er et heftig stykke som forklarer at vi alle er en del av krisen, forteller Haj til NRK.

Polarisert debatt

Østgaard mener dagens flyktningdebatt er uhåndterlig og polarisert, preget av store avisoverskrifter. Å lage teater om flyktningdebatten er en annen måte å forstå problematikken på, forteller regissøren.

– Det gir en tydelig og fysisk fornemmelse av hvordan det er å være flyktning, sier Østgaard.

Myke Øyne spilles fredag og lørdag under Festspillene i Nord-Norge.