Hopp til innhold

Vurderer 120-sone på E18 – kan kjøre i 160 uten å miste lappen

LARVIK (NRK): På fire strekninger av E18 gjennom Vestfold er standarden så høy at det kan innføres 120 kilometers fartsgrense. – Skummelt, mener vegvesenet.

E18 Vestfold

VURDERER Å ENDRE FARTSGRENSENE: Fire av strekningene på E18 gjennom Vestfold kan få 120 kilometers fartsgrense.

Foto: Kurt Inge Dale

Om dette innføres, betyr det nemlig at du kan kjøre inntil 160 kilometer i timen i 120-sone, før du mister lappen.

– Økt hastighet gir økt risiko. Jo høyere fart, jo større konsekvenser får ulykken om den først skulle være ute, sier Mette Magnussen i Trygg Trafikk Vestfold.

Stor fartsforskjell

Reidar Jørgensen, senioringeniør i Statens vegvesen i Vestfold, er heller ikke begeistret for ideen om å øke farten.

Reidar Jørgensen, senioringeniør i Statens vegvesen i Vestfold.

Reidar Jørgensen, senioringeniør i Statens vegvesen i Vestfold.

Foto: Roald Marker

Han tror dette kan føre til flere farlige situasjoner i trafikken på de aktuelle strekningene.

– I noen tilfeller kan det bli en fartsforskjell mellom høyre og venstre fil på hele seksti kilometer i timen. Det kan bli veldig skummelt, mener eksperten.

Jørgensen bruker en personbil med tilhenger uten brems som eksempel når han skal forklare den store fartsforskjellen.

– Den kan kjøre i opptil 60 kilometer i timen. Andre biler igjen kan kjøre med en snitthastighet på for eksempel 128 kilometer. Det vil utgjøre en veldig stor forskjell i fart, poengterer han.

Delte meninger

Regjeringen, ved Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet vurdere saken.

Sjåfører NRK treffer er delte i sitt syn på høyere fartsgrense.

– Fantastisk. Da tilpasser vi oss resten av Europa. På de veiene vi har her går dette helt fint, sier Line Altberg.

Camilla Langen synes imidlertid at 110 er mer enn nok.

Camilla Langen

Camilla Langen er skeptisk til høyere fartsgrense på E18.

Foto: Roald Marker

– Etter at de innførte 110 på norske veier har det jo blitt mye krassere kjøring. Det blir enda mer legitimt, jo høyere fartsgrensa blir. Jeg synes den burde være der den er, sier hun til NRK.

Vegdirektoratet er i sluttfasen med å konkludere.

Svir uansett

For de fartsglade kan det være på sin plass å informere om at det uansett vil koste skjorta om du skulle blitt tatt i 160 kilometer i timen i 120-sone i Norge.

Ifølge gjeldende satser må du ut med 10.650 kroner om du kjører 35–40 kilometer i timen for fort, når fartsgrensen er 90 kilometer i timen eller høyere.