Arbeidslivstelefonen har merket en kraftig respons etter saken med Gerd-Liv Valla og Ingunn Yssen.
Omtalen av konflikten i media har ført til en dobling i tallet på telefoner til Arbeidslivstelefonen av folk som opplever mobbing av sjefen.
Stor pågang
Grace Mathisen, ved Arbeidslivstelefonen forteller at mediaomtalen av konflikten mellom Ingunn Yssen og LO-sjef Gerd-Liv Valla har påvirket telefonhenvendelsene.
- Det har vært veldig stor respons. Vi har hatt dobbelt så mange samtaler som vi vanligvis har. Og da er det folk som blir berørt av det som skjer i media nå, sier Mathisen.
Arbeidslivstelefonen svarer på alle typer spørsmål om arbeidslivet. Men etter at media har brettet ut konflikten mellom Ingunn Yssen og LO-sjef Gerd-Liv Valla, har tallet på samtaler blitt doblet.
Telefonskred
Konflikten som endte i at Yssen sa opp jobben i LO fordi hun mente at hun ble mobbet av sjefen har utløyst eit skred av telefoner. I gjennomsnitt har de to som jobber ved Arbeidslivstelefonen tatt i mot tjue telefoner om dagen, og samtalene kan vare opp til to og en halv time.
- De forteller om en veldig vanskelig situasjon som de har kommet i, i forhold til sin sjef. De føler seg mobba og trakassert. Veldig mange av de historiene vi får høre er lignende situasjoner, hvor de forteller at de har prøvd og synes at det er vanskelig å nå frem, sier Mathisen.
Oppfordrer til å søke hjelp
Mathisen tror at folk som blir mobbet på arbeidsplassen opplever en slik sak i media som en påminnelse, og får et behov for å snakke ut om sin historie.
- Vi gir råd og veiledning i forhold til den situasjonen som folk er i. Vi råder folk til å si i fra om det som skjer dem, og ber dem om å innhente hjelp i støtteapparatet rundt dem, sier Mathisen.