Hopp til innhold

Smaken av hund

Dokumentaren "Smaken av hund" kommer rautende og brautende ut av fjøset, med skit på skinka.

Smaken av hund
Foto: Picasa 2.6

Det skriver filmeselskapet selv i vaskeseddelen om filmen. Og her er mer:

Denne rabiate, humoristiske og uredde norske dokumentaren fyrer av mot den mektige norske samvirkeindustrien.

Dette er "Michael Moore på norsk"!

Smaken av hund er filmen for nordmenn som drikker Tine og spiser Gilde og Prior - og ikke kan annet.

Reiser til månen 

Visste du at de kortreiste Tine-produktene årlig reiser tilsvarende tur - retur månen - hele 69 ganger?

Visste du at hver gang man tar en bit av den miljøvennlige svinekoteletten fra Gilde, så tar man en bit av regnskogen i Amazonas med det samme?

Visste du at norsk benmel, som vi ikke tør å bruke som fôr i Norge på grunn av kugalskapen, nå skipes til Bangladesh?

Visste du at gris spiser gris i Norge, mens det er forbudt i EU?

Visste du at all Gilde-biff pakkes i én pakkemaskin på Rudshøgda?

Visste du at melkekyr selges som storfekjøtt?

Visste du at Tine bruker barnepsykologer for å selge produkter til barna dine?

Visste du at Prior-kyllinger etter en måneds turbovekst plukkes av en kyllingtresker?

Visste du at de ansvarlige i samvirkekonsernene ikke vil at du skal vite noe om dette?

Motbydelig og spekulativ

Avstanden mellom hvordan samvirkematen produseres og hvordan samvirkemyten kommuniseres, er urovekkende stor.

Smaken av hund er et fandenivoldsk oppgjør med at samvirkekonsernene selger oss et bilde av norsk mat som småskalaproduksjon, nesten økologisk, kortreist, miljøvennlig, suverent sunn og kvalitetsmessig uovertruffen - uten at det nødvendigvis er sant...

Smaken av hund er dokumentaren de som lager maten din ikke vil at du skal se. Diskusjonen rundt filmen har gått høylytt siden TV2 gjorde helomvending og likevel ikke ville vise den i Dok2.

Gilde mener filmen er motbydelig, spekulativ og suspekt. Stoler du på dem?

Smaken av hund

Et meget vellykket frontalangrep på norsk matkultur i Michael Moores ånd, er dokumentaren kalt.

Det er Tine, Gilde, Prior og Felleskjøpet som hver dag hele året i flere generasjoner har definert våre meninger om mat. De har en enorm kommunikasjonsmakt og påvirkningskraft. Den misbruker de. Se hvordan i Smaken av hund, og sett latteren i halsen!

Smaken av hund pisser i den hellige norske melka. Det må vi tåle, det gjelder jo hva vi putter i oss hver dag.