Kampen om passasjerene fra Norge til Danmark er for alvor i gang 22. juni. Da starter Fjord Line opp sin rute fra Langesund til Hirtshals. Color Line har hatt monopol på strekningen Larvik – Hirtshals i mange år.
Begge selskapene annonserer billigbilletter til Danmark hvis du er rask med å bestille. Mens Fjordlines tilbud varer til 13. mai, forteller Color Line at det er et begrenset antall billetter.
Markedssjef Klaus Vidum hos Colorline tar imot NRK i selskapet store og moderne terminal.
– Vårt tilbud på 498 kroner gjelder én vei og med én person. Velger du å fylle opp bilen vil det koste 40 kroner ekstra per passasjer hver vei. Totalt vil det koste 1310 kroner tur/retur, forteller Vidum.
Les også:
- Aggressive
Fjordline er litt mer aggressive i sin markedsføring. Men så skal de også kjempe seg inn på et marked Colorline har hatt alene i mange år.
I Langesund er mye forandret siden Kystlinks dager. Et helt nytt terminalbygg er klart, ny ferjekai er støpt og oppstillingsarealet har fått svart nylagt asfalt så langt øyet rekker.
NRK blir tatt i mot at Vegard Johnsen. Salgssjefen i Fjordline er stolt av terminalen samtidig som han unnskylder rotet.
– Det er lettere kaotisk her under innflyttingen, men vi skal være klar til første seilingsdag 22. juni, og vi har lagt ut 10.000 billetter til kun 99 kroner, forteller han og trekker pusten.
Mens han gjør det, regner NRK ut at tur/retur med full bil totalt vil koste 438 kroner. Altså en tredjedel av hva Colorline vil ha.
Fylles opp
Men når det kommer til høysesong og juli, jevner konkurransen seg ut. Ingen av selskapene har lyst til å oppgi prisen på den dyreste billetten, men med Color Line må en familie på fem ut med 4030 kroner om de velger å reise lørdag 20. juli og hjem en uke senere. Fjordline er noe billigere. Hos dem er prisen 3638 kroner.
Begge selskapene melder at turene i høysesongen begynner å fylles opp. Color Line regner med at mange vil reise med dem, rett og slett fordi de har vært alene på markedet så lenge. Fjord Line er nye, og Johnsen ser ikke bort fra at det kan komme nye tilbud:
– Pris er jo noe folk er opptatt, kommenterer han tørt. Men Color Line tar ikke opp hansken foreløpig.
–Et nytt selskap betyr jo konkurranse, men vi må se på hele markedet før vi tenker pris, avslutter Klaus Vidum hos Colorline.