SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
Det var i et intervju i NRK torsdag at Ellefsen gikk inn for private drivere av Vestfoldbanen når NSB kutter sitt togtilbud til Grenland dramatisk.
Kampen står om mest mulig trafikk på dette sporet.
- Jeg reagerer på at han nå lanserer konkurranseutsetting av jernbanen. Dette er et uhyre kontroversielt spørsmål som på ingen måte er avklart mellom Telemark og Vestfold, sier Olaussen. Han ber Ellefsen dempe seg med slike prinsipielle spørsmål nå som Nasjonal Transportplan skal legges fram.
Prinsipp for SV
Olaussen sier at SV har vært villige til å svelge synspunktet om offentlig og privat samarbeid slik at Vestfoldbanen kan finansieres. Da har SV satt noen ideologiske kjepphester på stallen, men grensa for partiet går ved konkurranseutsetting. Derfor mener Olaussen at Ellefsen og Telemark Høyre må roer seg ned på det ideologiske og søker fortsatt samarbeid.
- Forstår du ikke Grenlands-politikernes kamp for toget etter de dramatiske kuttene som NSB nå gjennomfører?
- Jo, selvsagt blir man kritisk til NSB etter denne beslutningen, men kampen nå dreier seg om dobbeltspor, bygging av Eidangertunnelen og sammenkopling med Sørlandsbanen. Da er det ikke riktig tidspunkt å snakke om konkurranseutsetting. Det er en annen skål og en debatt vi må ta senere, sier Heming Olaussen.
Usikker på Ellefsen
Som er litt usikker på Ellefsens plass i diskusjonen.
- I det ene øyeblikket er han Vekst i Grenland, så representerer han Jernbaneforum og så er han Høyre-politiker. Jeg håper han kan dempe seg litt med alle sine roller slik at vi kan stå sammen om en felles og viktig sak for Telemark og Vestfold, sier SV-politikeren Heming Olaussen.