Reparerer tog i tre etasjer

SKIEN, (NRK): Helt siden Mantenas togverksted i Skien ble bygd i 1997, har det vært usikkerhet om videre drift. Dobbeltspor til Porsgrunn og stigende trafikk kan endre på det.

togverksted

EFFEKTIVT: I Mantenas verksted i Skien kan det jobbes over, under og på siden av togsettene samtidig.

På kontoret til verkstedsjef Jan Rune Nordgård ligger store tegninger ut over bordet. Det er et foreløpig riss som viser den nye oppstillingsplassen for tog på vestsiden av verkstedbygningen.

– Vi får 7 nye spor. Det trenger vi når dobbeltsporet fra Larvik til Porsgrunn blir ferdig i 2018. Da kommer trafikken til å øke. Dermed vil også behovet for vedlikehold stige, forteller Nordgård.

Fremtiden ser altså lys ut for de 42 arbeidsplassene på verkstedet som ble bygd i 1997. Nordgård har vært med fra starten.

Mantenaverksted Skien

På øvre plattform kommer man lett til alle installasjonene på taket av toget. Moderne tog har det meste der for å unngå problemer med snø og is som pakker seg under togene.

Foto: Roald Marker / NRK

– Det har vært opp- og nedturer. Allerede i 1999 ble det snakk om at verkstedet i Skien skulle legges ned. Vi var et lite verksted, jernbanetrafikken sank og det samme gjorde behovet for vedlikehold.

Les også:

Dobler levetiden for tunnelene

Snudde i 2002

Mantena har vært konkurranseutsatt siden 2002 og verkstedet i Skien vant flere anbud på vedlikehold for NSB. I 2012 kom et det store vendepunktet. Da fikk de alt vedlikehold på de 24 Flirt-togsettene som NSB kjøpte inn. Samtidig investerte de 80 millioner kr i verkstedet.

– Det stemmer. Da fikk vi et laserstyrt løftebukksystem som gjør at vi kan jekke opp et helt togsett når det er nødvendig. For eksempel når vi skal bytte boggier. (hjul, red.anm.) I tillegg ble det bygd en ekstra arbeidsplattform over togene.

Kim Andre Sydtveit

Kim Andre Sydtveit er en av de 42 ansatte i Skien. Her på inspeksjon under et Flirt-tog.

Foto: Roald Marker / NRK

I Skien kan de med andre gjøre vedlikehold på ett togsett i tre høyder samtidig. Over, under og i kupéhøyde. I tillegg prøver de ut nye datasystemer. Med dem kan de planlegge vedlikeholdet enda bedre og vet faktisk hva som må gjøres allerede før toget kommer på verksted.

Tom Erik Glahus logger seg inn på PC-en og får opp alle data på togsettene, mens de er i fart.

Tom Erik Glahus

Full oversikt over den tekniske tilstanden. Tom Erik Glahus er fornøyd med de nye dataprogrammene.

Foto: Roald Marker / NRK

– Her kan jeg se den tekniske tilstanden på det aktuelle togsettet. Og vi kan få daglige, ukentlig og månedlige rapporter. Det er viktig i forhold til at alt vedlikehold blir gjort i riktig rekkefølge og til riktig tid.

I verkstedhallen er Kim Andre Sydtveit i gang med akkurat det.

– Nå sjekker jeg automatkoblingen på dette togsettet for å se at demping og kobling går som det skal. Det er det viktig når flere tog kobles sammen.

Mantena fristilles

Han er trygg på at jobben er sikret når dobbeltsporet til Porsgrunn blir ferdig i 2018. For da vil behovet for vedlikehold øke.

Likevel. Det kommer en endring i 2017. Mantena skal fristilles helt og holdent og må kjempe om anbudene med private tilbydere. 1. nyttårsdag 2017 kan gi en annen form for hodepine. Men Jan Rune Nordgård er vant til anbudskonkurransene.

– Vi får se. Jeg tror ikke vi blir vippet av pinnen så lett. Det kommer til å være arbeidsplasser her også i 2017, svarer han med en liten latter.

Jan Rune Nordgård

Jan Rune Nordgård er optimistisk. Han har stor tro på at Mantena i Skien fremdeles får oppdrag, selv om selskapet må kjempe med private om jobbene.

Foto: Roald Marker / NRK